از ناراحتی هوتن صبور تا نامزدهای عجیبِ سیمرغ
به گزارش صندلی و تلفن، روز هشتم جشنواره فیلم فجر آخرین روز اکران با نشست خبری بود. البته امروز و فردا قرار است 4 فیلم منتخب دوباره روی پرده سینمای رسانه ها بروند.
به گزارش تسنیم، در این روز بارانی پوستر عظیمی از زنده یاد چنگیز جلیلوند و پرویز پورحسینی که چندی پیش به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشتند، دیده می گردد. جالب است تصویر مرحوم جلیلوند روبروی تصویر علی انصاریان قرار گرفته است.
ستاره پسیانی 12 سال عظیم تر از سن خودش
نخستین فیلم روز هشتم جشنواره، یدو به کارگردانی مهدی جعفری بود. کاری که ستاره پسیانی را 12 سال عظیم تر نشان داد، گریمِ سنگین و نهایتاً قهرمانی که این بار نوجوان بود. این نقش را میلاد صویلاوی ایفا نموده که جزو کاندیدای بازیگری نقش اول مرد در کنار عظیمانی مثل پرویز پرستویی قرار گرفته است.
بازیگر نوجوانی که در نشست خبری وقتی نوبت به او رسید صحبت کند به یک عبارت بسنده کرد: وقتی به سینما آمدم راهی که باید پیدا کنم را یافتم. یکی از نکات قابل توجه، دیده شدن این فیلم و بازیگری این نوجوانِ با استعداد است.
بازی های خوب بازیگران نوجوان
البته محمدمهدی آلبوعلی، ریحانه آریامنش و دیگر بازیگرانِ نوجوان این اثر به واسطه علاقه مهدی جعفری کارگردان به نمایش ساخت کار های نوجوانان، بازی های خوبی از خودشان به جای گذاشتند و مورد استقبال قرار دریافتد.
یکی از اتفاقات قابل توجه این فیلم، شیرجه یدو در بهمن شیر است که با تشویقِ صندلی و تلفن در سالن نشست خبری روبرو شد. کاری که پایمردی و ایستادگی را فریاد می زند و مخاطب را یاد مردان غیورِ جنگ همچون حسین فهمیده و بهنام محمودی می اندازد.
در این بین منتقدین بسیاری، توجه کارگردان یدو به جزئیات رنگ، موسیقی، نور و قصه را ستایش کردند که ذائقه ایرانی را به خوبی می شناسد. یکی از اتفاقات شایسته دیگر، پرداختنِ فیلمساز به اقلیم جنگ زده آبادان است و مخاطب را از سینمای شهری آپارتمانی دور می نماید و قهرمان ملّی را به مخاطب می شناساند.
آیا می تواند بهترین بازیگر نقش اول زن گردد؟
این تحسین و ستایش ها به نشست خبری فیلم یدو هم راه پیدا کرد. بازی ستاره پسیانی در نقش مادر آن قدر به دلِ رسانه ای ها و منتقدین نشست که اعتقاد دارند بعد از معرفی نامزد ها و کاندیدا شدن این بازیگر، حتی می تواند سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کند.
حضور هر سه کودک و نوجوان فیلم در نشست خبری هم سوژه خوبی برای عکاسان بود و هم صحبت های جالب آن ها فضای جذاب و پرخنده ای ایجاد کرد. وقتی ریحانه آریامنش در نقش خیجو از علاقه اش به بازیگری گفت و همه عوامل و بازیگران با شکمو بودن محمد آلبوعلی بازیگر نقش عسکرو، شوخی کردند.
آخرین جشنواره با ماسک
جالب است که آلبوعلی در پایین صندلی نشسته بود و با تشویق حاضران در سالن نشست خبری، جای خودش را با یکی از عوامل عوض کرد. یکی از اتفاقات دیگر آرزوی مدیر فیلمبرداری یدو بود که قابل تأمل شد. وقتی که آرزو کرد جشنواره سی و نهم فیلم فجر، آخرین جشنواره با ماسک باشد.
شاید قابل تأمل ترین قسمتِ نشست خبری فیلم یدو، صحبت های محمدرضا مصباح باشد که خطاب به مسئولان و تصمیم گیرندگان سینمای ایران گفت: یدو ترکیبی از ژانر دفاع مقدس با نگاهی به خانواده و کودک و نوجوان است. توجه به این ژانر های آرمانی، رشادتی را می طلبد بدین علت از کانون پرورش فکری کودک و نوجوان که ما را در این فیلم حمایت کرد قدردانی می کنم.
حاشیه بر سر شکست گیشه ای
یا وقتی درباره گیشه و شکست گیشه ای اینگونه فیلم ها تأکید کرد که: باید ملاک های آرمانی را هم در کنار ملاک های دیگر لحاظ کنیم. اول جنبه های هنری است و درست است که بحث اقتصادی مهم است، اما اولویت نخست من نخواهد بود.
آخرین فیلم اکران شده در سینمای رسانه ها تی تی ساخته آیدا پناهنده بود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: استادی که میخواهد خاتمه نامه ای در خصوص خاتمه دنیا به اثبات برساند، با مادری عجیب و غریب که می خواهد لیاقت انسانیت را داشته باشد دیدار می نماید و ...
فیلمِ میخکوب نماینده ای نبود!
این فیلم پارسا پیروزفر در مقابل الناز شاکردوست قرار گرفته بود و هوتن صبور هم بازی متفاوتی را از خودش ارائه داد. اما آن کاری نبود که مخاطب را میخکوبِ خودش کند شاید مثل ناهید و اسرافیل آیدا پناهنده باشد که گیشه خوبی هم به خودش اختصاص نداد.
فیلمی که موضوع مردان سوء استفاده نماینده و احتیاجمند در حسرت فرزند و اصولاً مردانگی گرفتار و درمانده را دستمایه قرار داده است و البته به تأثیرات ماورایی و باور های قومیتی هم توجه دارد. البته گروهی از منتقدین هم اعتقاد دارند این فیلم انسانی و زیبا بوده و سینمای ایران به این گونه آثار احتیاج دارد. کاری که قهرمانی (پارسا پیروزفر) ارزش خدمت به یک انسان بی پناه را معادل خدمت به بشریت می داند.
هوتن صبور نقاشی کودکِ داستان را نشان داد
بعد از اکران تی تی، صندلی و تلفن شاهدِ آخرین نشست خبری سال جاری جشنواره فیلم فجر بودند. نشستی که کمترین حاشیه را داشت و البته بدون حضور پارسا پیروزفر برگزار گردید. در میان نشست، مجری (علیرضا غفاری) از هیلدا کردبچه (بازیگر خردسال فیلم تی تی) خواست که جلوی صندلی بایستد تا عکاسان تصاویر خوبی از او ثبت نمایند. هوتن صبور هم نقاشی را به دوربین ها نشان داد که این کودک با الهام از فیلم رسم نموده بود.
نکته قابل توجه سؤالات صندلی و تلفن بود که بیشتر از فیلمساز، به سراغِ هوتن صبور و الناز شاکردوست رفته بودند. بازیگرانی که به تعبیرِ رسانه ای ها، شانس دریافت سیمرغ را داشتند. حتی چندین بار این سؤالات از این دو بازیگر پرسیده شد؛ شاکردوست از پاسخ به این سؤال طفره رفت. چون یک بار دیگر در جریان نشست خبری ابلق این سؤال را پرسیدند و او اظهار داشت که برایم واقعاً دریافت جایزه بی ارزش است. اما صبور اعتقادی دیگر داشت و سیمرغ فجر را ارزشمند می دانست.
آیدا پناهنده و اعتقاد به رگ و ریشه های ایمانی
در یکی از بخش های نشست خبری، پاسخِ آیدا پناهنده قابل تأمل شد؛ وقتی که به رگ و ریشه های ایمانی و اعتقادی در کار های گذشته و امروزش اشاره کردند و او چنین پاسخ داد: این رگ و ریشه در وجودم واقع شده است و در همه کارهایم از این ریشه های دینی و ایمانی بهره می برم و در تی تی هم این رخ داد.
دو سؤال دیگر از الناز شاکردوست، قدری جلسه را بحث برانگیز کرد؛ خبرنگاری پرسید چرا در سال های اخیر بدون در نظر دریافت خفگی فریدون جیرانی با کارگردانان زن بیشتر کار می نماید و او صریحاً اظهار داشت این کارگردانان بیش از اینکه زن باشند با دوربین شان، انسانی تر نگاه می نمایند و من از تجربه ها استقبال می کنم.
منظورتان مطرب است!
سؤال دیگر درباره حضورش در کار های صرفاً تجاری و گیشه پسند بود که خودش خطاب به خبرنگار سؤال نماینده، گفت: منظورتان مطرب است! وظیفه بازیگر و عوامل سینما حتماً یاری به اقتصاد سینما است. مسرور می شوم بتوانم مخاطبان را به سینما بیاورم، اما در عین حال مراقبت می کنم هرکاری نکنم..
اما پس از نشست خبری فیلم تی تی، نامزد های سیمرغ بلورین سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر معرفی شدند که از چهره ناراحتِ بعضی از عواملِ این فیلم می توان پی برد که اصلاً ترکیب نامزد های اعلام شده، عادلانه و منصفانه نمی دانند و بر این باورند، این انتخاب ها و قضاوت ها، هیچ نقطه کارشناسی شده ای ندارد.
جا های خالی در سودای سیمرغ
جای خالی هایی که معلوم نیست چرا وجود دارند؟ شاید در کنار هوتن صبور، بسیاری از منتقدین معتقدند حتی نام پارسا پیروزفر می توانست در میان اسامی اعلام شده باشد و سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را به خودش اختصاص دهد، اما او حتی در بین نامزد های این عنوان هم نبود!
منبع: فرارو