بندری با ظرفیت اقتصادی بالا، احداث اولین بندر خشک تعاونی کشور در شاهراه ریلی ایران
به گزارش صندلی و تلفن، اولین بندر خشک تعاونی کشور در شاهراه ریلی ایران احداث شده و با دو مدل حمل و نقل در مرکز جغرافیایی کشور فعالیت دارد.

به گزارش خبرنگار از، بندر خشک نوع جدیدی از بنادر است که در کشور های مختلف اروپایی و آمریکایی در حال توسعه است و حداقل با دو روش حمل و نقل به بنادر ساحلی متصل می شود.
کشور ایران به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی از اهمیت بالایی در سطح بین المللی برای ترانزیت کالا برخوردار است. به همین منظور در منطقه تلاقی راستا های پر تردد در مرکز جغرافیایی ایران، بندرخشک یزد واقع شده که کمک زیادی به صنعت حمل و نقل کشور، تغییر مدل حمل و نقل، ترافیک، ترانزیت و بازرگانی می کند.
محمد رضا شهسواری، مدیرعامل بندرخشک یزد در این باره می گوید: شرکت تعاونی بندر خشک یزد با بیش از 48 هزار سهامدار و هزینه دو هزار و 750 میلیارد ریال در سال 1391 با اخذ مجوز از هیئت دولت کار خود را آغاز کرد و فاز اول این مجموعه عظیم در زمینی به مساحت 700 هکتار به بهره برداری رسید.
او با بیان اینکه این بندر خشک در زمینه خدمات بندری، دپو و ارسال کالا، لجستیک و ارزش افزوده فعالیت دارد، می افزاید: بندر خشک یزد امروزه دارای تمام زیرساخت های آب، برق، گاز و فیبر نوری به منظور بهره برداری کامل کاربری ها و شرکت های مستقر در سایت بندر خشک است.
راغبیان، مدیر داخلی سردخانه بندر خشک یزد با اشاره به کمبود سردخانه مناسب در استان برای انبارش مواد غذایی و محصولات کشاورزی می گوید: در بندر خشک پیشگامان یک سردخانه دو مداره (زیر صفر و بالای صفر) در 39 سالن با ظرفیت 15 هزار تن احداث شده که با تمام استاندارد های لازم در اختیار گمرک و بازرگانان قرار گرفته است.
او با بیان اینکه انبار های مسقف بندر خشک با ظرفیت 10 هزار متر مربع امکان انبارش کالا های فله و خشک با حراست 24 ساعته را فراهم کرده است، می افزاید: نقطه قوت این انبار ها اقلیم خشک منطقه در طول سال برای انبارش و نگهداری کالا های رطوبت گریز است و در آینده ای نه چندان دور انبار های روباز نیز به مجموعه اضافه می شود.
ناصر ظهوری، معاون بازرگانی بندر خشک یزد با اشاره به اینکه اکنون کالا ها از طریق دو مدل حمل و نقل ریلی و جاده ای در این بندر جا به جا می شود، می گوید: با توجه به اینکه فرودگاه در مجاورت این بندر در حال احداث است، می توان در آینده از مدل حمل و نقل هوایی نیز در این بندر خشک بهره برد.
او با بیان اینکه تا کنون هفت خط ریلی از مجموع 15 خط ریلی پیش بینی شده در این بندر خشک اجرایی شده است، می افزاید: روسازی راستا یزد اقلید حد فاصل ایستگاه رخش تا ایستگاه بندر خشک به طول 14 کیلومتر، زیر سازی و روسازی حدفاصل ایستگاه پیشگامان تا سایت 700 هکتاری بندر خشک به طول چهار کیلومتر، زیرسازی و روسازی توقفگاه سایت بندرخشک و اخذ مجوز ایستگاه بندر خشک از جمله اقداماتی است که در مدل حمل و نقل ریلی اجرا شده است.
ظهوری شرح داد: با توجه به موقعیت استثنایی کشور در منطقه و جهان و همچنین موقعیت ژئوپلیتیکی شهر یزد در کریدور های شمال، جنوب، شرق و غرب و همچنین قرار گیری این بندر در پنج راه ریلی کشور، انتظار می رود بندر خشک یزد به زودی به هاب منطقه ای و بین المللی تبدیل شود.
سید مصطفی داوودی، مدیرکل راه آهن یزد نیز در این باره می گوید: در سال گذشته حدود 100 هزار تن کالا از طریق حمل و نقل ریلی بندر خشک جا به جا شد که امسال با توسعه حمل و نقل ریلی پیش بینی می شود حدود 500 هزار تن کالا (پنج برابر افزایش) به صورت ریلی و از طریق بندر خشک یزد حمل شود.
محمدحسین سلمانی، مدیرکل گمرکات استان یزد با اشاره به استقرار گمرک در بندرخشک پیشگامان، می گوید: پست های سازمانی ویژه بندر خشک پیشگامان در گمرک تصویب شده است که با اضافه شدن نیروی ارزیاب و کارشناس امور گمرکی، به یک مرکز کامل گمرکی تبدیل می شود.
او با بیان اینکه اکنون گمرک در بندرخشک پیشگامان مستقر است و نسبت به ترخیص کالا اقدام می کند، می افزاید: در سال گذشته نیز گمرک، همکاری کامل با بندرخشک پیشگامان در جهت ترخیص گوشت قرمز از این بندر داشته است.
سلمانی همچنین از افزایش گمرکات استان به 10 مورد در آینده نزدیک خبر داد و گفت: علاوه بر بندرخشک پیشگامان، منطقه ویژه الحاقی برای شرکت های دانش بنیان و دو منطقه ویژه فولاد در شهرستان های اردکان و اشکذر نیز مصوب شده و دو منطقه وی ژه جدید در دست تصویب است.
در فاز اول بندر خشک پیشگامان 200 نفربه صورت مستقیم مشغول به کار شده اند که با بهره برداری از طرح توسعه بندرخشک پیشگامان یزد تا دوسال آینده برای 400 نفر به صورت مستقیم اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.
گزارش از سعیده صدیقی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان