تاثیرات مثبت ویروس کرونا بر سبک زندگی بشر!
به گزارش صندلی و تلفن، بحران شیوع جهانی ویروس کرونا، زندگی بشر را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار داده و متحول کرده است. زمانی که دولت ها در ماه مارس گذشته، مقررات قرنطینه و منع آمد و شد را برقرار ساختند، انسان ها در کشور های مختلف، خانه هایشان را به دفاتر کار و سالن های ورزشی تبدیل کردند و سعی نمودند با شرایط جدید، خود را هماهنگ سازند. برای بسیاری از انسان ها، عادت های ساده نظیر رستوران رفتن و تفریح در خارج از منزل، تبدیل به یک خاطره تقریبا قدیمی شده است. اکنون که کشور ها اقدام به لغو محدودیت ها کرده اند، افراد این فرصت را دارند تا بار دیگر به محیط خارج از خانه قدم بگذارند با این حال، این اقدام آن ها همچون گذشته نیست و آن ها، زمانِ به مراتب کمتری را در بیرون از خانه می گذرانند. بر اساس تحلیل اکونومیست (با استفاده از داده های ردیابی تلفن گوگل)، مردم در کشور های اقصی نقاط جهان، در ماه جولای حدودا 25 درصد کمتر از ماه مارس سال جاری میلادی اقدام به تحرک و مسافرت های روزانه کرده اند.
به گزارش صندلی و تلفن، ملاحظات و احتیاط هایی که انسان ها در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در پیش گرفته اند، برخی بازار ها و بخش های صنعتی را بیش از دیگران تحت تاثیر قرار داده و به آن ها خسارت وارد کرده است. بر اساس یافته های آماریِ جستجوی دنیای گوگل از سال 2016، رستوران های دنیا، 17 درصد کمتر از مدت زمان مشابه در سال های گذشته، مشتری داشته اند. مساله ای که خسارت سنگینی را به صنعت رستوران داری و صنایع مرتبط با آن وارد کرده است. با این حال، این مساله سلامت بیشتری را برای مردم دنیا به ارمغان خواهد آورد.
با توجه به عدم رغبت مردم جهت خروج از منزل، داده های گوگل حاکی از تمرکز بیشتر مردم در اقصی نقاط دنیا به انجام فعالیت¬هایی هستند که در منزل، قابل انجام دادن هستند. برای مثال، آشپزی و پخت و پز را به عنوان یک مثال در نظر بگیرید. خمیر نان، به عنوان یک واژه در جستجو های گوگل، به شدت از سوی کاربران، سِرچ (جستجو) شده است. تنها در ماه آپریل، داده ها حاکی از افزایش 280 درصدی جستجو در رابطه با این واژه بوده اند. دیگر واژگانی که مرتبط با بحث پخت و پز بوده اند نیز، مدل مشابهی را به ثبت رسانده اند.
*توضیح تصویر: بر اساس تصویر بالا، الگوی جستجو (سرچ اینترنتی) در زمینه فعالیت های مرتبط با خارج از محیط منزل، نظیر رفتن به رستوران، خرید بلیط جهت سفر و یا دیگر تردد های خارج از منزل، حاکی از کاهش چشمگیر است. با این حال، فعالیت هایی که در خانه انجام می شوند نظیر آشپزی، با جستجوی گسترده کاربران گوگل روبرو شده اند. فعالیت های مرتبط با ورزش و سلامت، نظیر جستجو در مورد واژه هایی مثل دمبل و یا اپلیکیشن ورزشی استراوا نیز از افزایش جستجوی مردم در مورد آن ها خبر می دهند. جستجوی کاربران اینترنت در مورد میز های ایستاده و یا دوچرخه های الکتریکی نیز حاکی از این است که مردم در شرایطی که در منزل به سر می برند، بیش از پیش به سلامت خود اهمیت می دهند. جستجو در مورد سرگرمی های خانگی نظیر نقاشی با اعداد و یا جستجو در مورد شرکت سینمایی نت فلیکس که به پخش آثار فیلم و سریال می پردازد نیز تا حد زیادی حاکی از افزایش اقبال مردم به این قبیل سرگرمی ها است.
در شرایطی که مردم ساعات زیادی را در منزل می گذرانند، تناسب اندام و تندرستی، به یک اولویت ویژه برای آن ها تبدیل شده است. جستجو در مورد واژه دمبل و یا اپلیکیشن ورزشی Strava، علی رغم بازگشایی باشگاه های ورزشی، 60 درصد بیشتر از حد معمول اجرا شده است. علاقه و گرایش پایدار به دوچرخه های الکتریکی و میز های ایستاده (مخصوصا در ایالات متحده آمریکا)، حاکی از این هستند که انسان ها، دفاتر کار خود در منزل و همچنین شیوه جابجایی خود را در اقصی نقاط دنیا، سالم تر می کنند.
به همین منوال، جستجو های اینترنتی در مورد هنر و صنایع دستی نیز، بیش از حد معمول افزایش یافته است. در شرایط فعلی، آمار های مرتبط با جستجو در مورد نقاشی، افزایش قابل توجهی را نشان می دهند. نت فلیکس به عنوان بزرگترین کمپانی فیلمسازی و دنیای هنر نیز، افزایش خوبی را در بحث جلب مخاطب، در بحبوحه شیوع ویروس کرونا تجربه کرده است. بر اساس آمارها، این شرکت معتبر سینمایی-هنری، در اواخر ماه جولای (ماه گذشته میلادی)، 23 درصد بیش از حد معمول، توسط مخاطبان ایترنتی جستجو شده است.
فرایند هایی که گوگل از مسائل پیش گفته به ما نشان می دهد، حاکی از این نکته هستند که این سرگرمی های خانگی، می توانند به مراتب فراگیر تر از فراگیری (همه گیری) ویروس کرونا در دنیا باشند. از این منظر، دنیا شاید از نظر اقتصادی (به دلیل پاندمی کرونا) ضعیف تر شود، اما از نظر کسب تجربیات جدید، غنی تر خواهد شد.
منبع: فرارو