توصیه های نوروزی برای بهداشت دهان و دندان

به گزارش صندلی و تلفن، در تعطیلات نوروز، بیشتر مردم در سفر یا شهر خودشان به مهمانی و دید و بازدید می پردازند و به این ترتیب، بچه ها و نوجوانان فرصت و امکان بیشتری برای بازی و سرگرمی و ورزش پیدا می نمایند. ضمن اینکه والدین با برنامه ریزی، نظارت و مراقبت سعی می نمایند تا حادثه ای پیش نیاید اما امکان صدمه به سر و صورت و دندان ها وجود دارد. در صورت بروز حادثه و

توصیه های نوروزی برای بهداشت دهان و دندان

توصیه های نوروزی برای بهداشت دهان و دندان

در تعطیلات نوروز، بیشتر مردم در سفر یا شهر خودشان به مهمانی و دید و بازدید می پردازند و به این ترتیب، بچه ها و نوجوانان فرصت و امکان بیشتری برای بازی و سرگرمی و ورزش پیدا می نمایند. ضمن اینکه والدین با برنامه ریزی، نظارت و مراقبت سعی می نمایند تا حادثه ای پیش نیاید اما امکان صدمه به سر و صورت و دندان ها وجود دارد. در صورت بروز حادثه و خارج شدن دندان از حفره، توجه به نکات زیر بسیار مهم است.

1) نبودن خون ریزی در ناحیه سر و صورت و باز بودن کامل راه تنفسی اولین شرط توجه به سایر صدمات است. به عبارت بهتر، پیش از هر چیز باید مطمئن شد که شخص مصدوم دارای هوشیاری کامل است، خون ریزی حاد ندارد و امکان تنفس طبیعی برایش وجود دارد.

2) در صورتی که دندان یا دندان هایی از حفره خود در استخوان آرواره خارج شده باشد اما از آن بیرون نیامده باشد، اطرافیان و همراهان با حفظ خونسردی و رعایت شرط اول باید بلافاصله دندان را در محل حفره قرار داده و در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه نمایند.

3) در صورتی که دندان از حفره خارج شده و در محیط اطراف افتاده باشد، باید پس از شستشوی دندان با آب یا سرم فیزیولوژی به ترتیبی که به ریشه و الیاف چسبیده به ریشه صدمه وارد نگردد، دندان را در حفره قرار داده و برای ادامه درمان به دندانپزشک مراجعه گردد.

4) در صورتی که دندان از حفره خارج گردد، امکان جاگذاری دندان در محل وجود ندارد. باید در صورتی که بیمار بزرگسال است و خطر فرو بردن دندان وجود ندارد، دندان را در گوشه دهان بیمار گذاشت و به سرعت برای جا گذاردن دندان به دندانپزشک مراجعه کرد در غیر این صورت، پس از شستشوی دندان با آب یا سرم، دندان را در ظرف محتوی شیر، سرم فیزیولوژی یا آب قرار داد و در کوتاه ترین زمان ممکن به دندانپزشک مراجعه کرد. بعلاوه می توان دندان را در دستمال تمیز و خیس گذاشت و برای کاشت دوباره به مطب دندانپزشکی رفت. این کارها موجب می گردد که فرد این امکان را داشته باشد که از دندان خود بهره ببرد و دچار بی دندانی نگردد. البته گفتنی است که دندان هایی که به دلیل ضربه خارج می شوند، نیاز به درمان های بعدی هم دارند که از طریق دندانپزشک متخصص معالجه ریشه، دندانپزشک متخصص اطفال و یا دندانپزشک عمومی قابل انجام است.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون

به "توصیه های نوروزی برای بهداشت دهان و دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های نوروزی برای بهداشت دهان و دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید