درآمد میلیاردی از کودک کار اینستاگرامی!
به گزارش صندلی و تلفن، روزنامه خراسان - رعیت نواز: همواره تا صحبت از کودک کار می گردد ذهن انسان به سمت بچه هایی از خانواده های ضعیف می رود که در سرمای زمستان در چهارراه ها در حالی که دستانشان یخ زده، مشغول فروش گل، آدامس و... هستند. از چهارساله ها تا نوجوانانی که در ساعت های مختلف شبانه روز در پیاده رو و وسط خیابان ها و آویزان به رهگذارن و رانندگان محصولات مختلفی را برای کسب روزانه شان می فروشند. اما استفاده از بچه ها برای پول درآوردن تنها مختص خانواده هایی با درآمد پایین نیست. بعضی از خانواده ها با استفاده از ظرفیت حضور فرزندشان در شبکه های مجازی، ماهانه تا یک میلیارد تومان درآمد کسب می نمایند.
تعجب نکنید، بله یک میلیارد تومان درماه! درآمدی که چشم پوشی از آن بسیار سخت است و بسیاری از خانواده ها را ترغیب می نماید کودک شان را مجبور به کار هایی نمایند که برای شان بسیار طاقت فرساست. وقتی شما پای یکی از این صفحات نشسته اید و تصاویر این بچه ها زیبا را لایک می کنید، عملا بخشی از کسب و کار آن پدر و مادر هستید. روان شناسان زیادی درباره خطراتی که این بچه ها اینستاگرامی را هم اکنون و در آینده تهدید می نماید، نوشته اند، اما به نظر می رسد آن قدر درآمد حاصل از کار این بچه ها برای خانواده ها وسوسه نماینده است که به این راحتی نمی توانند از آن دل بنمایند. در ادامه با هم از شیوه های جذب فالوئر، درآمد های عجیب و... که از آنالیز های ما وگفت و گو با چند آژانس مدلینگ، تعدادی از خانواده های این بچه ها و مدیر برنامه های آن ها به دست آمده برای تان نوشته ایم.
ساخت صفحه اینستاگرامی
برای ورود به عرصه درآمدزایی از بچه ها در فضای مجازی، خانواده ها مراحلی را طی می نمایند. به همین دلیل از بدو تولد و حتی قبل از تولد کودک شان یک صفحه اینستاگرامی به نام فرزندشان باز و شروع می نمایند به عکس گذاشتن و این عکس ها لحظه به لحظه عظیم شدن نوزاد را نشان می دهد. از اولین خنده و گریه گرفته تا روز تزریق واکسن و تولد های یک ماهگی، دو ماهگی و... وقتی صفحات این بچه ها پربیننده می گردد، کسب و کار هم شروع و پیشنهاد تبلیغات هم مطرح می گردد و بعضی از والدین برای جذب تبلیغ و داشتن درآمد بیشتر از کودکشان، بیشتر و بیشتر عکس می گیرند تا حدی که دیگر زندگی فرزندشان در استایل هایی که آن ها برایش در نظر گرفته اند، خلاصه می گردد.
ترفند های جذب فالوئر
والدینی که تمام انرژی خود را صرف نمایش کودک خود در صفحات مجازی می نمایند تا بتوانند به وسیله ظاهر وی، نظر مخاطبان را به خود جلب نمایند، برای جذب مخاطب و به دست آوردن تبلیغ بیشتر که می تواند درآمد بیشتری برای آن ها به همراه داشته باشد، دست به کار های عجیب و غریب دیگری هم می زنند. با نگاهی به صفحات بچه ها مشهور اینستاگرامی می بینید که در بعضی از این صفحات مادران جوان که به دنبال جذب فالوئر بیشتر هستند حتی با ظاهری آن چنانی و فریبنده در کنار کودکشان عکس می گیرند تا با این کار شاید فالوئر و به تبع آن تبلیغ بیشتری بگیرند.
بچه های زیبا، والدینِ سوء استفاده گر
تعداد بچه هایی که این روز ها فضای مجازی را قرق نموده اند اگر از شاخ های عظیم سال اینستاگرام بیشتر نباشد، کمتر نیست. همه شان هم پرنسس و شاهدخت و شاهزاده و دردانه! یکی توی ویدئو ها شیرین زبانی می نماید، یکی توی آتلیه های مختلف شهر ژست های عشوه دار می گیرد و یکی هم می گردد سوپرمدل تبلیغاتی که در موزیک ویدئو ها و برنامه های تلویزیونی بازی می نماید و عکسش می رود توی ژورنال پوشاکِ بچه ها و از اینستاگرام به عنوان فضایی برای تبلیغ کارش استفاده می نماید، البته خودش که نه، پدر و مادرش. پدر و مادری که نمی دانند با این کار ها فرصت کودکی کردن و تفریح و بازی را از فرزندانشان می گیرند، با تأکید بیش از حد روی چهره فرزندشان، آن ها را با این تصور عظیم می نمایند که تنها ارزش وجود ی شان، زیبایی صورت است و بس!
درآمد های میلیونی بچه ها اینستاگرامی از مدلینگ
حتما هنگام خرید در فروشگاه های زیادی، تصویری از یک کودک بسیار زیبا با آرایش دیده اید که برند خاصی را تبلیغ می نماید. برای این که از درآمد این بچه ها آگاه شویم با مدیر یکی از مراکز مدلینگ تهران صحبت کردیم. زارعی معتقد است که مدلینگ کودک یکی از بخش های بسیار مهم در صنعت مد است، زیرا حضور بچه ها در بسیاری از پروژه های مدلینگ باعث جذابیت بیشتر تبلیغات می گردد به گونه ای که هم اکنون بسیاری از صاحبان برند پس از تماس با آژانس های مدلینگ درخواست همکاری با مدل ها در قالب یک خانواده و تاکید بر حضور کودک در پروژه را دارند. در نتیجه جذب مدل کودک و ورود بچه ها به عرصه مدلینگ احتیاجی انکار نشدنی است.
این مدیر مرکز مدلینگ مهم ترین نکته در انتخاب مدل کودک را علاوه بر شرایط ظاهری، هوش، سن، قد و وزن مدل می داند. آن هم به این دلیل که بچه ها در حال رشد هستند و تغییرات دایم چهره و قد دارند.
او همچنین درباره درآمد بچه هایی که مدلینگ می شوند، می گوید: قبل از هر چیزی خانواده ها بدانند که در ابتدا برای مدل شدن فرزندشان باید برای عکاسی آتلیه ای و آموزش کودک هزینه نمایند، اما فارغ از این ها بچه هایی هستند که در این حوزه برای هر روز عکاسی بین سه تا پنج میلیون تومان درآمد دارند.
او می گوید: کودک با پوشیدن برند های خاص، خوردن خوراکی هایی با برند های خاص و حتی استفاده از لوازم آرایش درآمد کسب می نماید. البته معتقد است این روز ها کودک های مدل در حوزه پوشاک درآمد آن چنانی کسب نمی نمایند.
قانون علیه والدین بچه ها اینفلوئنسر
درآمد های حاصل از تبلیغات آن قدر وسوسه برانگیز است که در نقاط مختلف دنیا آدم هایی وجود دارند که حاضرند فرزندانشان را وسیله ای برای درآمدزایی نمایند. یکی از پلتفرم های مراقبت آنلاین کودک در انگلیس، فهرستی از پردرآمدترین بچه ها اینفلوئنسر را ارائه داده است که بین آن ها رایان کاجی 7 ساله با درآمد خالص 17.7 میلیون پوند، کایل گیرسدورف 16 ساله با درآمد خالص 2.6 میلیون پوند و اورلیج رز سوداس 6 ساله با درآمد خالص 1.8 میلیون پوند وجود دارند. با این حال از چندین سال پیش بعضی قانون گذاران نیز به این موضوع وارد شده اند.
در سال 2014 میلادی، در فرانسه، قوانین سختگیرانه ای به این منظور و برای حمایت از حریم شخصی بچه ها وضع شده که به بچه ها اجازه می دهد از والدین شان برای انتشار جزئیات شخصی و خصوصی زندگی شان بدون کسب اجازه شکایت نمایند. با این حال، بسیاری از فعالان حقوق بچه ها بر این باورند که طبق پیمان نامه دنیای حقوق کودک، بچه ها از کرامت و حریم خصوصی برخوردارند و والدین نباید از آن ها به عنوان ابزار تبلیغی استفاده نمایند و این کار آن ها نوعی کودک آزاری روانی محسوب می گردد و می توان از آن ها شکایت کرد. هر چند امکان پیگرد قانونی استفاده ابزاری از بچه ها وجود دارد، اما حل این مسائل بیش از آن که احتیاجمند استفاده از ضمانت اجرا های قانونی باشد، احتیاج به آموزش و افزایش آگاهی عمومی دارد تا والدین با آگاهی از حقوق اساسی کودکشان و آموزش نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی به حریم خصوصی و سلامت روانی و کرامت فرزندانشان بیشتر احترام بگذارند.
درآمد بچه ها اینستاگرامی از اینستاگرام
شاید باورتان نگردد، ولی بعضی از بچه ها در اینستاگرام با وجود داشتن کمتر از یک میلیون دنبال نماینده، ماهانه بیش از یک میلیارد تومان درآمد دارند. جدا از آن چه درباره درآمد روزانه سه تا پنج میلیونی این بچه ها نوشتیم، آن ها از صفحات اینستاگرامی شان هم کسب درآمد دارند که بسته به تعداد فالوئرشان متغیر است. برای نمونه، تعدادی از این بچه ها را که درآمد هایی از 80 تا 900 میلیون تومان دارند برای تان در جدول زیر نوشته ایم. ضمناً در کنار رشد صفحات این بچه ها پدر و مادر ها هم صفحاتی را برای خودشان راه اندازی و در آن به طور مجزا کسب درآمد می نمایند. به طور مثال حداقل تعرفه تبلیغ در صفحه مادر آیروس 9 میلیون تومان است و صفحه پدر پژمان هم برای هر تبلیغ 7 میلیون تومان دریافت می نماید.
منبع: برترین ها