چرا هزینه های درمان دندان گران است؟

به گزارش صندلی و تلفن، دبیر شورای آموزش دندانپزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش تعداد دندانپزشک منجر به افزایش کیفیت خدمات درمانی نمی گردد گفت: زیرساخت افزایش دندانپزشک در کشور موجود نیست.

چرا هزینه های درمان دندان گران است؟

به گزارش گروه اجتماعی صندلی و تلفن، مهدی کدخدازاده دبیر شورای آموزش دندانپزشکی وزارت بهداشت، با بیان اینکه در حال حاضر 42 هزار دندانپزشک در کشور فعال هستند اضافه کرد: با توجه به این آمار کشور با کمبود دندانپزشک روبرو نیست. در حوزه دندانپزشکی با دو چالش توزیع دندانپزشکان در سطح کشور و هزینه های بالای درمان روبرو هستیم به علت اینکه در این زمینه بیمه ها نقش مثبتی ایفا نمی نمایند.

کدخدا زاده با اشاره به اینکه طی دو دهه گذشته تعداد دانشکده های دندانپزشکی دو برابر شده است گفت: در سال 1358 حدود 5 دانشکده در کشور فعال بودند و در سال 1378 حدود 18 دانشکده در کشور فعال بودند و در دو دهه اخیر 48 دانشکده دندانپزشکی در کشور فعال هستند تعداد دانشجویان دندانپزشکی در سال 1358 حدود هزار نفر بوده است، سال 1378 تعداد دانشجویان 5هزار نفر در حال حاضر بیش از 16 هزار دانشجو در کشور درحال تدریس هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 1221 رزیدنت در کشور مشغول به فعالیت هستند گفت: این آمار در سال 1358 حدود 20 نفر بوده است. در سال 1378 این رقم حدود 400 نفر بوده است، لذا فرایند آموزش دندانپزشکان در کشر ما صعودی بوده است. در دو دهه گذشته وقتی تعداد دانشجویان دندانپزشکی دو برابر شده است با چالش هایی نظیر نبود زیر ساخت مناسب و عدم ماندگاری اعضای هیات علمی روبرو می شویم که همین موضوع کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار داده است.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی وزارت بهداشت گفت: هیچ جای جهان افزایش تعداد دندانپزشک باعث افزایش کیفیت خدمات درمان نشده است و همه مطالعات داخلی و بین المللی این را تایید می نمایند، جهت سلامت دهان و دندان شهفرایندان پیشگیری و بهداشت است و اگر ما در پی تقویت درمان هستیم باید توزیع دندانپزشک نرمال گردد. پس از قانون عدالت و آموزشی 1866 نفر دانشجو داریک که پس از فارغ التحصیلی به منطقه ها کم برخوردار اعزام می شوند.

وی اضافه کرد: نسبت دندانپزشک به هر 10 هزار نفر جمعیت در آمریکا 6.1 است و این رقم در ایران 5.1 است که با همین تعداد در سال 1408 سرانه دندانپزشک در ایران به آمریکا خواهد رسید، بعلاوه این آمار در آمریکا ده سال است که ثابت است. در کشور های اسکاندیناوی شاخص پوسیدگی دندان ها به صفر رسیده است، اما تعداد دندانپزشک زیاد نشده است و به سمت مدیریت بهداشت دهان و دندان رفته است.

به گفته کدخدازاده، افزایش ظرفیت دندانپزشک کار صحیحی نیست به علت اینکه شاخص سلامت دهان و دندان افزایش نخواهد یافت بعلاوه هیات علمی متناسب با افزایش ظرفیت در کشور وجود ندارد. از سوی دیگر کشور نیازی به افزایش دندانپزشک ندارد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی ادامه داد: قوانین حاکم بر دانشگاه ها انگیزه ای برای جذب هیات علمی در دانشگاه نگذاشته است، دندانپزشکان جوان که نیروی متعهد ضریب کا هستند پس از گذارندن دوره طرح از کشور خارج می شوند و ما شاهد دفع نخبگان به جای جذب نخبگان هستیم و باید برای ماندن نخبگانی که کشور برای آن ها هزینه نموده است کنیم.

وی تاکید نمود: چالش ما این است که در بحث هزینه های بیماران در حوزه درمان توزیع نیرو و عدم حمایت بیمه ها است، به علت اینکه نقش بیمه ها در کاهش پرداخت مردم مهم است. در تهران بیشترین تعداد دندانپزشک را داریم و سوال من این است که با وجود تعداد زیاد دندانپزشک در مرکز مردم مشکل درمان ندارند؟ مردم توانایی پرداخت هزینه درمان دندان را ندارند.

وی بیان کرد: افزایش تعداد دنداپزشک در واقع به معنای تضییع بیت المال است، سالانه حدود 2 هزار دانشجو جذب و تعداد زیادی فارغ التحصیل می شوند از سوی دیگر سالانه بین 300 الی 400 نفر در آزمون ملی شرکت می نمایند و پس از قبولی از خارج به کشور می آیند.

به گفته کدخدا زاده، در آزمون ملی، ملاک قبولی سی از صد است که بعضی همین نمره را نمی آورند، از سویی بعضی از این دانشجویان در دوره تحصیل حتی بیمار ویزیت ننموده اند لذا ما نمی توانیم در کشور روی بیمار کار نمایند، این موضوع خطر جدی است. تعداد دانشکده های ما طی دو دهه گذشته به طور غیرمعقول افزایش یافته است که همین موضوع منجر به افزایش درمان القایی در جامعه شده که خطر جدی برای سلامت مردم است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چرا هزینه های درمان دندان گران است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هزینه های درمان دندان گران است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید