کدام واکسن و داروهای رایج در برابر سویه تازه کرونا کارایی دارند؟

به گزارش صندلی و تلفن، خبرگزاری خبرنگاران-شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا که اومیکرون نامگذاری شده نگرانی هایی در زمینه احتمال مقاومت آن در برابر واکسن های موجود علیه بیماری کووید 19 را پدید آورده است.

کدام واکسن و داروهای رایج در برابر سویه تازه کرونا کارایی دارند؟

به گزارش خبرگزاری صندلی و تلفن به نقل از یورونیوز،انستیتوی ملی بیماری های مسری در آفریقای جنوبی اعلام نموده است که داده های اولیه از احتمال چیرگی سویه اومیکرون بر ایمنی به وجود آمده در بدن انسان حکایت دارد. با این حال به گفته این نهاد واکسن های موجود احتمالا همچنان از افراد در برابر ابتلا به نوع حاد بیماری کووید 19 و خطر مرگ محافظت می نمایند.

در این گزارش واکنش شرکت های مختلف داروسازی به شیوع سویه اومیکرون آنالیز شده است.

مدرنا

استفان بانسل، مدیرعامل شرکت داروسازی مدرنا هشدار داده است که واکسن های کرونا احتمالا در برابر سویه اومیکرون تاثیر کمتری خواهند داشت.

به گفته وی واکسن نو این شرکت که منطبق با سویه اومیکرون فراوری خواهد شد احتمالا تا ماه مارس (اسفند/فروردین) در دسترس خواهد بود.

جانسون اند جانسون

شرکت داروسازی جانسون اند جانسون اعلام نموده که در حال آنالیز نمونه های آزمایشگاهی از افراد شرکت نماینده در چند پژوهش مختلف است تا تاثیر پادتن ها بر روی سویه اومیکرون را آنالیز کند.

این شرکت بعلاوه از آنالیز فراوری واکسن خاصی برای سویه اومیکرون خبر داده است. به این ترتیب جانسون اند جانسون در صورت احتیاج می تواند طرح فراوری واکسن علیه گونه اومیکرون را پیگیری کند.

جانسون اند جانسون بعلاوه نسبت به مصونیت ایجاد شده بر اثر تزریق واکسن این شرکت در برابر سویه های دیگر کرونا ابراز اطمینان نموده است.

فکر می کنیم که افراد [واکسینه شده] احتمالا مصونیت قابل توجهی در برابر بیماری ناشی از گونه اومیکرون خواهند داشت.

آسترازنکا

شرکت آسترازنکا اعلام نموده که در حال آنالیز تاثیر سویه اومیکرون بر روی واکسن فراوری شده از سوی این شرکت است. مسئولان آسترازنکا بعلاوه گفته اند که اگر مجبور شوند تا برای فراوری واکسن نو در برابر سویه اومیکرون دست به کار شوند احتمالا این فرایند اندکی از سیر فراوری واکسن های پیغام رسان آر ان ای بیشتر طول خواهد کشید.

آنها این دوره را بین چهار تا شش ماه تخمین زده اند.

فایزر و بیون-تک

اوغور شاهین، مدیرعامل شرکت بیون-تک گفته است: فکر می کنیم که افراد [واکسینه شده] احتمالا مصونیت قابل توجهی در برابر بیماری ناشی از سویه اومیکرون خواهند داشت.

دانشمندان به همین دلیل در حال آنالیز نمونه های آزمایشگاهی از افراد واکسینه شده با واکسن های فایزر-بیون تک هستند تا دریابند که آیا پادتن های موجود در بدن این افراد در برابر سویه اومیکرون مصونیت ایجاد می نمایند یا خیر.

قرص ضد کووید 19؛ فایزر با فراوری محصولش به وسیله دیگر شرکت ها موافقت کرد.

آیا رمدسیویر در برابر اومیکرون کارایی خواهد داشت؟

شرکت داروسازی گیلیاد در آمریکا اعلام نموده است که داروی رمدسیویر که از سوی این شرکت برای بیماران مبتلا به کووید 19 فراوری می گردد در برابر سویه اومیکرون کارایی خواهد داشت.

گیلیاد با این حال در نظر دارد تا آزمایش هایی برای تائید تاثیر رمدسیویر در برابر سویه اومیکرون انجام دهد.

تردید درباره اثر رمدسیویر روی بیماران کرونا؛ اروپا قرارداد میلیونی امضا کرد

واکسن اسپوتنیک

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه و انستیتوی گامالیا در مسکو نسبت به تاثیر واکسن اسپوتنیک وی و واکسن تک دوزی اسپوتنیک لایت ابراز اطمینان نموده اند. با این حال کوشش ها برای فراوری نسخه ای خاص و منطبق با سویه اومیکرون از واکسن اسپوتنیک از هم اکنون در روسیه شروع شده است.

سینوواک

شرکت چینی سینوواک می گوید که در صورت لزوم برای فراوری واکسنی ویژه برای سویه اومیکرون از ویروس کرونا را دارد.

شرکت سینوفارم که واکسن های آن به طور گسترده ای در ایران مورد استفاده نهاده شده هنوز به شیوع اومیکرون و اندازه کارایی واکسن های خود در برابر این نوع نو از ویروس کرونا واکنش نشان نداده است.

احتمال ابتلا به اُمیکرون در کدام گروه سنی بیشتر است؟

مشاور پزشکی دولت آفریقای جنوبی خاطرنشان کرد که اُمیکرون سلامت بچه ها زیر 5 سال را نشانه گرفته است.

به نقل از نیوز، دولت آفریقای جنوبی می گوید: اُمیکرون کووید-19 به طور نامتناسبی بر بچه ها زیر 5سال تاثیر می گذارد و کارشناسان این تصور را که آخرین سویه خفیف است را بی معنا می دانند.

از 452 بیمار مبتلا به کووید-19 که بین 14 تا 28 نوامبر در این شهر بستری شدند، 52 بیمار نوزاد بودند که آنان را به بیشترین گروه سنی بستری شده در بیمارستان تبدیل می نماید. با این حال، همه نوزادان برای نوع نو مورد آزمایش قرار نگرفتند و هیچ درک روشنی از اینکه چه تعداد ممکن است به اُمیکرون مبتلا شده باشند، وجود ندارد.

مشاور دولت، واسیلا جاسات اظهار کرد: در منطقه ژوهانسبورگ، مکانی که ویروس در حال توسعه است افزایش بسیار شدیدی در پذیرش بیمارستان ها در تمام گروه های سنی به ویژه در بچه ها زیر 5 سال مشاهده می گردد.

وی گفت: اندازه بروز بیماری در افراد زیر 5سال در حال حاضر دومین اندازه بالا و بعد از افراد بالای 60 سال نهاده شده است. فرایندی که اکنون شاهد آن هستیم متفاوت با گذشته و افزایش ویژه پذیرش در بیمارستان در بچه ها زیر 5سال است.

وی ادامه داد: سویه نو متفاوت از سویه های قبلی عمل می نماید. ما همواره دیده ایم که بچه ها در گذشته به شدت تحت تاثیر همه گیری کووید قرار نگرفته اند و تعداد زیادی پذیرش برای بچه ها وجود نداشته است.

مقامات بهداشتی در آفریقای جنوبی بیان کردند: به نظر می رسد نوع نو کروناویروس اُمیکرون بسیار سریعتر از گونه های قبلی ویروس در سراسر کشور پخش می گردد و افزایش پذیرش بیمارستان، بیشتر در میان بچه ها خردسال مشاهده شده است.

هفته گذشته این سویه به وسیله سازمان بهداشت دنیای (WHO) به عنوان نوع نگران نماینده معرفی گردید و به موجی از عفونت های نو دامن زد و اکنون گونه غالب در آفریقای جنوبی است، جایی که برای اولین بار در آنجا کشف شد.

مقامات گفتند که استان گوتنگ که شامل شهر ژوهانسبورگ است، با افزایش عفونت های شدید در بچه ها زیر 5سال روبرو است.

جاست معتقد است که احتمالا شکاف ایمنی و عدم واکسیناسیون در بین بچه ها ممکن است نتیجه افزایش بستری شدن در بیمارستان باشد.

با این حال محققان تاکید کردند: هنوز خیلی زود است که بدانیم بچه ها به سویه اُمیکرون حساس تر هستند یا خیر.

احتمال ابتلای مجدد به کووید با سویه اُمیکرون چه اندازه است؟

فون گوتبرگ اظهار کرد: ما معتقدیم که واکسن ها همچنان در برابر بیماری شدید محافظت ایجاد می نمایند.

دکتر مایکل رایان، رئیس بخش اورژانس سازمان بهداشت دنیای، گفت: عفونت مجدد در بینی ظاهر می گردد اما لزوما به بیماری شدید تبدیل نمی گردد؛ در حالی که واکسن ها به طور کلی نشان داده اند که به محافظت از بقیه بدن یاری می نمایند.

رایان اضافه کرد: داده هایی که ما واقعا در پی درک آن هستیم، شامل شدت عفونت است و اینکه آیا واکسن ها در برابر بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ محافظت ایجاد می نمایند یا خیر و در حال حاضر، هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم واکسن ها این کار را نخواهند کرد چون هنوز جزئیات را نمی دانیم.

چیزهای زیادی در خصوص سویه نو ناشناخته به جای مانده است؛ از جمله اینکه آیا آنطور که بعضی مقامات بهداشتی گمان می نمایند، مسری تر است یا خیر؟ آیا این ویروس باعث می گردد مردم به شدت بیمار شوند یا می تواند ایمنی ناشی از واکسن را خنثی کند؟

اما آگاهی از اندازه محافظت به وسیله عفونت قبلی بسیار مهم است؛ به ویژه در بخش هایی از دنیا که بسیاری از جمعیت هنوز واکسینه نشدند.

پل هانتر، استاد پزشکی در دانشگاه آنگلیا شرقی، در پاسخ کتبی به این یافته ها گفت: نتایج این مطالعه نشان می دهد اُمیکرون می تواند تا حد قابل توجهی بر ایمنی طبیعی و احتمالا ایمنی ناشی از واکسن غلبه کند اما به چه اندازه هنوز ناتعیین است و در اینکه به طور کامل از ایمنی فرار کند، همچنان تردید وجود دارد.

بازارهای دنیای از زمانی که اُمیکرون در سرفصل اخبار هفته گذشته نهاده شد، شاهد نوسانات زیادی بوده است.

داده های موجود چه اطلاعاتی را در خصوص سویه نشان می دهند؟

شواهد موجود از موارد اولیه ابتلا به سویه نو هنوز محدود است. بر اساس گزارش روز پنجشنبه مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها در اروپا، از میان 70 مورد گزارش شده در این منطقه که شامل اطلاعاتی درباره شدت بیماری بود، تعیین شد نیمی از بیماران هیچ علامتی نداشته و نیمی دیگر علائم خفیف داشتند.

بعلاوه هیچ موردی از ابتلا به نوع شدید بیماری، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ وجود نداشته است. با این حال، کارشناسان این مرکز اظهار نموده اند که برای ارزیابی دقیق عوارض بیماری به داده های مربوط به صدها مورد ابتلا احتیاج است که ممکن است چندین هفته طول بکشد. علاوه بر این، تا به امروز بیشتر موارد شناسایی شده در اروپا در افراد جوان بودند که به طور کامل در برابر ویروس واکسینه شده اند و این باعث می گردد که آنها کمتر دچار نوع شدید بیماری شوند.

در آفریقای جنوبی که تعداد روزانه موارد ابتلا به کووید-19 در روز چهارشنبه دو برابر شد و به 8561 نفر رسید، علائم بیمارانی که مجددا به ویروس آلوده شده و افرادی که پس از واکسیناسیون به کرونا مبتلا شده اند خفیف به نظر می رسد.

یک کارشناس بیماری های عفونی در دانشگاه اموری استان آتلانتا گفت: بعضی شواهد از آفریقای جنوبی نشان می دهد که ممکن است سویه اُمیکرون باعث نوع خفیف تر بیماری گردد اما هشدار می دهم که ابتدا بسیاری از موارد ابتلا به کرونا در میان دانشجویان جوان بوده است.

آیا اُمیکرون به سویه غالب تبدیل خواهد شد؟

سوال اصلی دیگری که در خصوص سویه اُمیکرون وجود دارد این است که آیا از سویه دلتا که هنوز هم اکثریت عفونت های شناخته شده در دنیا را تشکیل می دهد، پیشی خواهد گرفت. به گفته محققان اگر این سویه غالب و باعث بیماری خفیف تر گردد، می تواند نقطه عطفی باشد تا ویروس در نهایت به یک تهدید فصلی مانند آنفلوآنزا تبدیل گردد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که تحقیقات در خصوص سویه اُمیکرون در حال اجرا است، کارشناسان تاکید دارند که مردم باید با رعایت تمام نکات ضروری شامل تزریق واکسن اولیه یا دُز یادآور و بعلاوه استفاده از ماسک در محیط های سرپوشیده یا شلوغ، تهویه مناسب اتاق ها و شستن دست ها، از خود در برابر کروناویروس مراقبت نمایند.

منبع: خبرگزاری آریا

به "کدام واکسن و داروهای رایج در برابر سویه تازه کرونا کارایی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام واکسن و داروهای رایج در برابر سویه تازه کرونا کارایی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید