انواع کاهو را بشناسید

به گزارش صندلی و تلفن، اگر در وعده های غذایی تان علاقه زیادی به خوردن سالاد دارید و معمولا ساندویچ را همراه با چند برگ کاهو میل می کنید، فرصت خوبیست تا انواع مختلفی از کاهو را امتحان کنید، چون شاید طعم گونه های دیگر کاهو نیز برایتان خوشایند باشد. با توجه به اینکه مصرف روزانه سبزیجات برای حفظ سلامت بدن ضروری است، بهتر چه بهتر که علاوه بر سبزیجات همیشگی، سبزیجات تازه را هم به فهرست خریدتان اضافه کنید. برای مثال، آشنایی و مصرف انواع کاهو با توجه به تفاوت طعم و ظاهر آن ها می تواند ایده مجذوب کننده و نویی باشد.

انواع کاهو را بشناسید

کاهو، گونه های مختلفی دارد و انواع کاهو می توانند به اشکال مختلفی آماده و سرو شوند. تفاوتی ندارد کدام گونه را انتخاب می کنید، چون همه آن ها حاوی اندازه قابل توجهی آنتی اکسیدان، آب، فیبر و مواد معدنی و انواع ویتامین ها هستند. کاهوها از لحاظ بافت، طعم و رنگ می توانند متفاوت باشند، به همین علت، در ادامه قصد داریم ویژگی ها و مشخصات انواع کاهو را آنالیز کنیم تا بیشتر با این تفاوت ها آشنا شوید

انواع کاهو

کاهو باترهد

کاهوهای باترهد دارای سرهای کوچک و گردی هستند و برگ های نرم و تو رفته ای دارند. بخش بیرونی برگ های این نوع کاهو سبز کمرنگ است و قسمت های داخلی آن ها با رنگ زرد کمرنگ قابل تشخیص هستند. کاهو باترهد شیرین و ترد است. دو گونه اصلی این کاهو، بوستون (Boston) و بیب (Bibb) نام دارند و مانند کاهوی باترهد، برگ های نرمی دارند. معمولا برای محافظت از برگ های ظریف و آسیب پذیر این کاهو، آن را داخل یک ظرف پلاستیکی قرار می دهند. هر دو گونه به علت داشتن برگ های بزرگی که دارند برای تهیه سالاد و یا تزیین ماهی یا مرغ به کار برده می شوند. بافت لطیف این گونه از کاهو با کمی سس، ظاهر زیبا و اشتها آوری پیدا می نماید.

کاهو آیسبرگ

کاهو آیسبرگ جزو سبزیجات ترد و کم رنگی است که اغلب همراه با ساندویچ یا به صورت سالاد خورده می گردد. کاهو آیسبرگ مقادیر قابل توجهی از ویتامین های آ و کا را تأمین می نماید. اگرچه این نوع کاهو فیبر کمی دارد، اما بسیار آبدار است و این ویژگی آن را به یک سبزی مناسب برای فصل تابستان تبدیل نموده است. علاوه بر این، کاهو آیسبرگ اندازه فراوانی کلسیم، پتاسیم، ویتامین C و فولات دارد.

کاهو رومی

کاهو رومی دارای برگ های سبز و بلندیست و در مقایسه با بخش های میانی آن، شیرین و منسجم تر هستند. این کاهو که در ایران به وفور یافت می گردد، سرشار از پتاسیم است. کاهو رومی بافت ترد و تلخی ملایمی دارد. برگ های نازک و کوچکتر نزدیک به سر کاهو، تردترین و خوش طعم ترین قسمت کاهو رومی محسوب می شوند. معمولا از این نوع کاهو برای تهیه سالاد سزار استفاده می گردد. کاهو رومی با سس خامه ای یا سس هایی که غلظت مطلوبی دارند، طعم لذیذ و خوشمزه ای پیدا می نماید.

کاهو برگ

این نوع کاهو سر ندارد و دارای برگ های بزرگ و نرمی است که همگی به ساقه متصل شده اند. لبه برگ ها می توانند به رنگ سبز یا قرمز تیره بوده و حالتی موجدار و صاف داشته باشند. اندازه تردی کاهو برگ چیزی بین کاهو رومی و باترهد است. این گونه از کاهو طعم ملایم و دلنشینی برخوردار است. کاهو برگ بین باغداران بسیار محبوب است، زیرا شیوه پروش ساده و کم دردسری دارد. برگ های لطیف این کاهو سرخ و سبز هستند. به علت خوش خوراکی و طعم ملایم کاهو برگ، استفاده از آن برای تهیه سالاد و پیش غذا انتخاب مناسبی خواهد بود.

کریسپ تابستانی (کریسپ فرانسوی یا کاهو باتاویا)

کریسپ تابستانی دارای برگ های خارجی ضخیم و شنماینده ای به رنگ سبز یا قرمز است. این نوع کاهو عطر و طعم شیرینی دارد و بافت آن آبدار اما ترد است. کاهو باتاویا نسبت به کاهوهای دیگر با آب و هوای گرم سازگاری بیشتری دارد و در کنار انواع دیگر کاهو برای تهیه سالاد مورد استفاده قرار می گیرد.

کاهو آروگولا (شابانک)

آروگولا جزو خانواده سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم است. این نوع کاهو از منطقه مدیترانه سرچشمه گرفته و مدتهاست که در غذاهای ایتالیایی و فرانسوی مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف آروگولا طی چند دهه اخیر در ایالات متحده رایج شده است و امروزه به عنوان یک سبزی سالادی از آن استفاده می گردد. ایتالیایی ها از این کاهو برای تهیه سس پستو نیز استفاده می نمایند.

کاسنی فرنگی

کاسنی فرنگی در تاریکی رشد می نماید، درست مانند شرایطی که برای پرورش قارچ ایده آل است (تاریک، خنک و مرطوب). این گونه از کاهو در صورتی که خام مصرف گردد دارای تلخی ملایمی است، اما در صورت پخته شدن، طعم لبه های نسبتا تلخ آن تغییر نموده و در کل مزه آجیلی و شیرین تری پیدا می نماید. می توانید از کاسنی فرنگی برای تهیه سالاد یا سایر ترکیبات خام استفاده کنید. یرای این کار بهتر است قسمت بالایی برگ ها را برش زده و کنار بگذارید. سپس مابقی برگ ها را برای تهیه سالاد خرد کنید.

کاهو فرسی (کاسنی فرفری)

فرسی که با نام کاسنی فرفری نیز شناخته می گردد جزو خانواده کاسنی است. مهم ترین ویژگی این نوع کاهو شکل ظاهری آن است. فرسی شامل رشته ها و جوانه هاییست که از یک ساقه زرد رنگ رشد نموده اند. بسیاری از سرآشپزها از این سبزی زیبا برای تزیین استیک ماهی استفاده می نمایند. به جز این، کاسنی فرفری تلخی ملایمی دارد و سرشار از مواد مغذی است. این گونه از کاهو سریعا پخته شده و در کنار ماهی و اردک سرو می گردد. بعلاوه، می توان از آن برای تهیه سالاد نیز استفاده کرد.

کاهو مسکلون

مسکلون ترکیبی از چندین نوع سبزی تازه و جوان است و اغلب با عنوان مخلوط بهاری یا مخلوط مسکلون شناخته می گردد. بعضی از ترکیبات مسکلون شامل برگ های جوان گیاهانی مانند چغندر و اسفناج و سایر سبزیجات وحشی است. مسکلون را به صورت سالاد و همراه با سس های مختلف سرو می نمایند.

کاهو ماچه

این سالاد سبز که با نام کاهوی بره (کاهو لم) نیز شناخته می گردد، طعمی ملایم و کمی شیرین را به سالاد شما می دهد. برگ های ماچه کوچک و بسیار ظریفند و رنگ آن ها خیلی سریع تیره می گردد. ماچه بیشتر داخل ساندویچ یا همراه با دیگر سبزیجات موجود در سالاد سرو می گردد. این گیاه طعم شیرینی دارد و در رنگ های مختلف، از سبز تیره تا سبز روشن یافت می شوند.

کاهو رادیکیو

رادیکیو ممکن است با کلم قرمز اشتباه گرفته گردد. این گیاه با نام های دیگری از جمله کاسنی برگ و کاسنی ایتالیایی نیز شناخته می گردد. رنگ این سبزی بین بنفش و قرمز تیره است و سر فشرده و گردی دارد. رادیکیو در حالت خام از طعم نسبتا تلخی برخوردار است، اما بعد از پخته شدن مزه شیرین تری پیدا می نماید. رادیکیو کالری کمی دارد و مملو از مواد مغذی است.

کاهو اسکارول

اسکارول که عضو خانواده فرسی و کاسنی هاست، برگ های بزرگ سبز رنگ و تردی دارد و جزو سبزیجات محبوب در تهیه غذاهای ایتالیایی به شمار می رود. طعم این سبزی نسبتا تلخ است و به صورت خام و یا پخته سرو می گردد. اسکارول سرشار از ویتامین آ و فولیک اسید است که در فراوری گلبول های قرمز و رشد و نمو سلول ها نقش مهمی دارند.

کاهو آب تره

این گیاه برگدار یک گونه دیگر از کاهوها بوده و دارای ساقه های ترد و برگ های نرمی است. آب تره در آسیا و اروپا و در جهت جریان رودخانه ها رشد می نماید. آب تره طعم تندی دارد و به صورت سالاد، داخل ساندویچ و به صورت بخارپز مصرف می گردد. این گیاه مقوی سرشار از ویتامین آ، ویتامین ب 12، کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن بوده و مصرف آن برای سلامتی مفید است.

منبع: اسنپ مارکت

به "انواع کاهو را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع کاهو را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید