این برنامه هم شبیه زندگی شما درگیر کرونا شده است!

به گزارش صندلی و تلفن، کارگردان محاکات می گوید این برنامه در فصل دو روی قصه تمرکز دارد و قصه گوست تا اثر نمایشی. او بر این باور است قصه زندگی مردم عادی ظرفیت خلق یک اثر دراماتیک را دارد.

این برنامه هم شبیه زندگی شما درگیر کرونا شده است!

محمد صوفی ـ تهیه نماینده و کارگردان ـ این روزها مشغول کارگردانی فصل دوم برنامه محاکات است که اجرای آن را منصور ضابطیان به عهده دارد.

برنامه ای گفتگومحور که بر مبنای قصه های واقعی مردم از اواخر اسفندماه سال 1399 آغاز شد. این برنامه در ایام نوروز 1400 و ماه مبارک رمضان هم روی آنتن شبکه دوم سیما رفت و حالا قرار است که فصل دوم آن هم فراوری و پخش گردد.

صوفی که فراوری برنامه های تلویزیونی نقره، صدبرگ، فرش واژه، رادیو شب و رادیو هفت را در کارنامه دارد، در گفتگویی با صندلی و تلفن درباره برنامه محاکات شبکه دو اظهار کرد: این فصل نسبت به فصل اول، تغییرات کوچکی دارد. طراحی اولیه برنامه با سرکار خانم مریم نوابی نژاد بود که کارگردان فصل اول هم بودند. من تقریبا از پیش فراوری فصل اول به اسم مشاور برنامه به گروه فراوری اضافه شدم. خوشبختانه این کار گروهی در فصل اول جواب داد و مردم استقبال خوبی از برنامه کردند.

او درباره تغییرات فصل دوم اضافه نمود: برنامه در عید نوروز و ماه رمضان پخش شد و در شکل و ساختار خود پیروز بود. هنوز آن قدر از عمر آن نگذشته است که بخواهیم تغییراتی اساسی در آن اعمال کنیم؛ بنابراین با همان ساختار و البته تغییراتی اندک پیش خواهد رفت. هرچند سعی کردیم در این فصل، موضوعات متنوع تر باشند.

صوفی ادامه داد: در فصل اول قرار بر این بود که کارشناسان برنامه از میان روایت ها تعدادی را برای تبدیل یک اثر سینمایی، نمایش یا یک رمان انتخاب نمایند اما در فصل نو بخش نمایشی کار، کنار رفت و اصالت را روی قصه گذاشتیم. به عبارت دیگر در فصل دوم، قصه های برگزیده، تبدیل به یک مجموعه داستان خواهد شد که چاپ می شوند.

وی در شرح این امر گفت: پس از انتخاب قصه ها، تیمی در کنار راویانی که صاحبان قصه برگزیده هستند قرار می گیرد تا یک خروجی مناسب داشته باشیم. در دوره قبل برخی از قصه ها به اسم پیشنهاد گروه محاکات برای فراوری یک اثر نمایشی انتخاب شدند اما فراوری یک اثر نمایشی پیش نیازهای زیادی لازم داشت و فقط با پیشنهاد ما میسر نبود و ضمانت اجرایی آن کم بود. بدین خاطر این بار تمرکزمان روی قصه گویی و خود قصه گوست این که چه قصه ای تعریف می گردد.

صوفی اضافه نمود: تفاوت دیگر این فصل نسبت به فصل اول این است که این بار مردم، قصه برگزیده را انتخاب می نمایند. در حالی که در فصل اول، قصه منتخب به وسیله کارشناسان برنامه انتخاب می شد. این بار کارشناسان ما فقط کاندیداها را معین می نمایند و در شب های منتهی به شب یلدا این قصه ها دوباره تکرار خواهد شد تا مردم به وسیله سازوکاری که معرفی می گردد به آن رأی بدهند. نتیجه هم در شب یلدا اعلام می گردد.

کارگردان محاکات اعلام کرد: در حال حاضر، سیمافیلم کلیه قصه های فصل اول محاکات را از ما خواسته و علاقه مند است که تا از بین آن ها قصه هایی را به اسم هسته اصلی یک اثر نمایشی انتخاب کند.

وی درباره زمان پخش فصل دوم این برنامه گفت: قسمت اول فصل دوم برنامه محاکات از فردا 2 تیر پخش می گردد. این برنامه برای پخش هفتگی در نظر گرفته شده و چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته در همان ساعت همیشگی پس از بخش خبری شبکه دو پخش می گردد.

او تشریح کرد: یکی از اهداف برنامه محاکات این است که نشان دهد که مردم عادی می توانند قصه هایی متفاوت و مجذوب کننده داشته باشند. هرچند ما گاهی فراموش می کنیم. نویسنده ها یا فیلم نامه نویس هایی که در فکر خلق یک اثر دراماتیک هستند گمان می نمایند باید یک قصه تخیلی را بنویسند در حالی که برخی از قصه ها جلوی چشم ماست. زندگی مردم عادی می تواند هسته اصلی یک اثر دراماتیک قوی باشد؛ البته در برخی از مناسبت ها احتمالاً چهره هایی داریم که آن ها هم قصه های جالبی دارند و در برنامه حضور خواهند داشت.

این کارگردان اضافه نمود: طرح اولیه این برنامه بر پایه درستی بود. برای همین ما توانستیم در همان فصل اول با اضافه نمودن جزئیات، کار را به سمت فراوری یک اثر نو و متفاوت ببریم که با آنچه که به صورت روتین در تلویزیون در حال پخش است فرق داشته باشد.

وی درباره نحوه حضور تماشاچیان اعلام کرد: حضور تماشاچی ها در برنامه به علت شرایط کرونایی به این شکل طراحی شده است. همین تفاوت در جزئیات در برنامه سازی است که یک برنامه را متمایز می نماید. حضور این همه تماشاچی در کنار ضبط برنامه کار ساده ای نیست. این فرم در جهان چیز عجیبی نیست. در جهان خیلی از برنامه ها در دوران کرونا این شکل از حضور تماشاچی را اجرا کردند. در ایران، برنامه محاکات در حضور مجازی تماشاچیان، پیشگام شد. تا زمانی هم که شرایط کرونایی حاکم باشد ما این فرم را خواهیم داشت.

صوفی اضافه نمود: برنامه های تلویزیونی در یک سال و نیم گذشته که درگیر کرونا شدیم جز چند توصیه بهداشتی نشانی از این که محصول دوران کرونا هستند ندارند. نمی گویم برنامه ها در این دوران خیلی باید تغییر نمایند اما وقتی برنامه ای در این دوران فراوری می گردد باید تاثیر کرونا در آن برنامه دیده گردد تا وقتی مخاطب، برنامه را نگاه می نماید متوجه گردد که این برنامه هم شبیه زندگی او درگیر مسائل کرونا شده است.

وی اظهار کرد: ترکیب کارشناسان در فصل دوم محاکات، تغییر نکردند چون خیلی از زمان برنامه نگذشته و برنامه هنوز جوان است؛ بنابراین همه کارشناس ها حضور دارند.

وی در نهایت اضافه نمود: با آغاز برنامه، راه های ارتباطی را معرفی می کنیم تا هر کسی که فکر می نماید قصه زندگی اش، قصه مجذوب کنندهی است و به درد برنامه محاکات می خورد از آن طریق با ما ارتباط برقرار کند و اطلاعاتش را به ما بدهد تا دوستان ما پیگیری نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "این برنامه هم شبیه زندگی شما درگیر کرونا شده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این برنامه هم شبیه زندگی شما درگیر کرونا شده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید