رزاق کریمی: راه ناتمام را با نگاه سفارشی نساختم
به گزارش صندلی و تلفن، مصطفی رزاق کریمی با اشاره به سفارش اتاق بازرگانی و مرکز گسترش برای ساخت مستند راه ناتمام، تأکید کرد که در ساخت این مستند نگاه سفاشی نداشته است.
به گزارش گروه فرهنگی صندلی و تلفن به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مصطفی رزاق کریمی درباره ساخت مستند پرتره ای از زندگی اصغر قندچی گفت: ساخت مستند راه ناتمام یک سال زمان برد و حاصل کوششی بی وقفه از سوی تیمی عظیم و منسجم بود. حتی در روز های اوج کرونا فراوری این مستند ادامه یافت و مجموعه دوستان من که به عنوان عوامل فیلم در فراوری حضور داشتند، از جمله سعید وزیری تهیه نماینده، حامد عزیزی پژوهشگر، رضا تیموری فیلمبردار، مهران کرمی تدوین گر، صمیمانه همراهی ام کردند تا این فیلم در حوزه کارآفرینی ساخته گردد.
این کارگردان با اشاره به اینکه راه ناتمام به سفارش اتاق بازرگانی تهران و مرکز گسترش ساخته شده، گفت: من به این کار نگاه سفارشی نداشتم و می خواستم نگاهی به تاریخ معاصر از دیدگاه صنعتی و شیوه پیروزیت آدم ها داشته باشم. البته بُعد شخصی زندگی اصغر قندچی هم برای من اهمیت داشت؛ در واقع این فیلم چند لایه است و ابعاد مختلف زندگی این فرد مدنظر ما نهاده شده است.
وی ساخت چند پروژه دیگر با موضوع اصغر قندچی را مانعی برای ساخت مستند در این باره ندانست و اظهار کرد: پیش از پروژه به من گفتند که فیلم دیگری با موضوع قندچی ساخته شده، اما برای من این موضوع اهمیت نداشت چرا که زاویه دید، بی نهایت و نوع روایت ها متفاوت است. زمانی که مستند خاطراتی برای تمام فصول را می ساختم، هفده فیلم درباره مجروحان شیمیایی ساخته شده بود، اما از دید من نگاه فیلمساز به سوژه است که اهمیت دارد و خوشبختانه آن مستند پیروزیت هایی در جشنواره های داخلی و خارجی به دست آورد و حتی در نشستی با عنوان کشتار توسط سلاح های جمعی مطرح شد.
رزاق کریمی درباره اصغر قندچی شرح داد: او آهنگری در جنوب شهر تهران بود و زندگی جذابی داشت. نتوانست مدرسه برود و با کوشش پیروز شد کارآفرینی نمونه گردد. قندچی سخت کوش بود و مسائل زیادی در زندگی داشت. ما برای رسیدن به سناریوی مورد نظرمان تحقیقات میدانی و بازنگری های لازم را انجام دادیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که علاوه بر فراز و فرود های زندگی وی که بسیار جذاب و دراماتیک است، باید شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی آن دوران را آنالیز کنیم تا براساس این فرایند بتوان تاریخ معاصر ایران را از بُعد صنعت معرفی کرد.
کارگردان مستند راه ناتمام با بیان اینکه محمدسعید وزیری به عنوان تهیه نماینده فیلم همکاری خوبی با او داشته است، گفت: خودرو های ماک سنگین جاده ای تنها با مجوز اجازه حرکت دارند و تهیه نماینده فیلم هماهنگی های لازم برای ورود این خودرو ها به جاده و جلب همکاری عوامل حرفه ای مورد نظر را به طور مطلوب انجام داد. مصاحبه های بسیاری با افرادی، چون سعید لیلاز، سیدمصطفی هاشمی طبا هم انجام دادیم که از بعضی از آن ها در تصاویر و بخشی تنها در تحقیقات مورد استفاده نهاده شد.
وی بیان کرد: آقای حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هیچ گاه در طول پروژه خود را کنار نکشید و با ما در ارتباط بود. این موضوع که مدیر و تهیه نماینده ای، نگرانی های مستندساز را رفع نمایند بسیار اهمیت دارد. 34 سال است که در حوزه مستندسازی فعالیت دارم و این نخستین تجربه همکاری مستقیم من با مرکز گسترش محسوب می شد و می توان گفت تجربه بسیار خوبی بود.
این کارگردان مستند با تاکید بر اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فضای خوبی برای ساخت مستند هایی در حوزه صنعت و کارآفرینی، توسط کارگردانان جوان یا شناخته شده محسوب می گردد، گفت: صنعت می تواند یک موضوع قابل طرح باشد و بیننده خود را بیابد. در اتاق بازرگانی تهران یک فکر وجود دارد که جسورانه و سدشکن است. این سازمان نشانه گذاری خوبی نموده که با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در زمینه فراوری فیلم های صنعتی و کارآفرینی وارد همکاری شده است.
رزاق کریمی در سرانجام گفت: محمد حمیدی مقدم تحلیل گر خوبی است و از میان این تحلیل ها می تواند افراد تعریف شده ای را برای پروژه هایش معرفی کند. در واقع مسیری را که سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد در دوره مدیریت خود شروع کرد، حمیدی مقدم ادامه داده و تکمیل می نماید.
منبع: خبرگزاری دانشجو