مقایسه قرعه های تیم ملی در جام های جهانی

به گزارش صندلی و تلفن، تیم ملی با قرعه خوبی در جام جهانی قطر روبه رو شده اما تاریخ نشان می دهد باید مراقب خوشبینی بیش از حد باشد.

مقایسه قرعه های تیم ملی در جام های جهانی

به گزارش صندلی و تلفن، فوتبال 360 نوشت: همگروهی با انگلیس، آمریکا و برنده پلی آف اروپا در جام دنیای 2022، قرعه نسبتا خوبی برای تیم ملی بود. آمریکا یکی از ضعیف ترین تیم های سید دو محسوب می گردد که نسبت به دیگر تیم های این سید، کم ستاره تر است. همین موضوع هم امیدواری ها برای اولین صعود تیم ملی به دور حذفی جام دنیای را افزایش داده و افکار عمومی خوشبینی زیادی به این قرعه داشته اند. آنالیز قرعه های ایران در ادوار قبلی جام دنیای نشان می دهد در دوره های اخیر نتایج تیم ملی کاملا متفاوت با راحتی قرعه های آن بوده اند.

آغاز سخت در آرژانتین

اولین حضور ایران در جام دنیای، زمانی رخ داد که این مسابقات با 16 تیم برگزار می شد و عملا قرعه آسانی وجود نداشت. با این حال در همان شرایط هم، می توان قرعه ایران را سخت دانست. برترین تیم تاریخ هلند، به عنوان سرگروه در کنار ایران نهاده شد. تیمی که دو دوره پیاپی، به فینال جام دنیای رسید که یکی از این دو دوره، جام دنیای 1978 بود. پرو دیگر همگروه ایران، به عنوان قهرمان کوپاآمه ریکا وارد جام دنیای شد. پرو در کوپاآمه ریکای 1975، برای اولین و آخرین بار به قهرمانی این مسابقات رسید. اسکاتلند، راحت ترین حریف ایران بود؛ تیمی که عادت داشت به جام دنیای برسد و در مرحله گروهی حذف گردد. تنها امتیاز ایران هم مقابل همین تیم به دست آمد. اسکاتلند در صورت موفقیت در پلی آف اروپا در جام دنیای قطر هم مقابل ایران قرار می گیرد.

اولین برد

قرعه ایران در جام دنیای 1998 را می توان قرعه نسبتا مناسبی دانست. سرگروه ایران، آلمان بود؛ تیمی که دو سال قبل به قهرمانی یورو رسید اما میانگین سنی بالای بازیکنانش، نقطه ضعفش محسوب می شد. در نهایت اما آلمانی ها توانستند به عنوان تیم اول از این گروه بالا بروند. یوگسلاوی هم تیم پرستاره ای به حساب می آمد و پردراگ میاتوویچ و سینیشا میهایلوویچ چهره های شاخص آن بودند. با این حال محرومیت از جام دنیای و یوروی قبلی باعث می شد پس از مدت ها حضور در یک تورنمنت بزرگ را تجربه نمایند. آمریکا پای ثابت جام دنیای بود و البته به جز میزبانی در سال 1994 معمولا توفیقی در دور گروهی نداشت. ایران مقابل یوگسلاوی و آمریکا بازی های خوبی را به نمایش گذاشت و اولین بردش در جام های دنیای را مقابل آمریکا به دست آورد؛ تیمی که در این دوره هم، مقابل ایران قرار می گیرد.

برترین قرعه

برترین قرعه ایران در جام های دنیای شاید به جام دنیای 2006 مربوط باشد. پرتغال، سرگروه ایران تیم قدرتمندی بود و به عنوان تیم دوم یورو 2004 وارد جام دنیای شد. بودن آنگولا در گروه ایران اما می توانست سه امتیاز را برای تیم ملی تضمین کند. آنگولا برای اولین و آخرین بار حضور در جام دنیای را تجربه کرد و تیم ناشناخته ای به حساب می آمد. مکزیک دیگر همگروه ایران هم عادت داشت همواره از گروهش بالا برود و مرحله یک هشتم نهایی حذف گردد. مکزیک در آن مقطع، قدرت اول کونکاکاف نبود. همین قرعه هم، انتظارات از ایران را به شکل اغراق شده ای بالا برد. موضوعی که شاید تاثیر زیادی روی ناکامی تیم ملی داشت. ایران علاوه بر شکست مقابل پرتغال و مکزیک، در پیروزی مقابل آنگولا هم ناکام ماند. همین اتفاق می تواند تجربه ای مهم برای ایران در جام دنیای قطر باشد.

لغزش آخر

جام دنیای 2014 تیم ملی قرعه متوسطی داشت و دوباره، امیدها برای صعود بالا رفت. ایران فرصت داشت تا با آرژانتین و مسی، یکی از دو ستاره بزرگ فوتبال دنیا، بازی کند و نیجریه و بوسنی وهرزگوین دیگر همگروه های تیم ملی هم تیم های شکست ناپذیری به حساب نمی آمدند. نیجریه، قهرمان وقت جام ملت های آفریقا بود و پس از آرژانتین بیشترین شانس را برای صعود از دور گروهی داشت. بوسنی از زمان استقلال، برای اولین بار توانسته بود به جام دنیای برسد. ایران بازی اول از نیجریه امتیاز گرفت و مقابل آرژانتین هم نمایشی درخشان داشت، بازی سوم و شکست مقابل بوسنی اما باعث شد باز هم پروژه صعود تیم ملی از دور گروهی ناکام بماند.

برترین عملکرد

برترین نتایج ایران در تاریخ جام های دنیای با سخت ترین قرعه تیم ملی رقم خورده است. همگروهی همزمان با اسپانیا و پرتغال، بدترین سناریویی بود که انتظار تیم ملی را می کشید. پرتغال به عنوان قهرمان اروپا به مسابقات پا گذاشته بود و اسپانیا هم تا قبل از اتفاقات و حاشیه های پیش از آغاز جام، یکی از مدعیان اصلی قهرمانی محسوب می شد. مراکش تیم سید چهارم گروه ایران هم با اروه رنار و بازیکنانی مثل حکیم زیاش و اشرف حکیمی، روزهای خوبی را تحربه می کرد. ایران بازی اول مراکش را برد، بازی دوم مقابل اسپانیا در مسابقه ای نزدیک مغلوب شد و بازی سوم، با پرتغال به مساوی رسید؛ نتایجی که نشان داد تیم ملی در شرایط سخت معمولا عملکرد بهتری دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مقایسه قرعه های تیم ملی در جام های جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه قرعه های تیم ملی در جام های جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید