چگونه می توانید جایگزینی برای پیاز بیابید؟

به گزارش صندلی و تلفن، به منظور استفاده از جایگزین پیاز در پخت و پز، حقیقتاً احتیاج دارید که بدانید به چه دلیل از پیاز دوری می کنید. نگاهی به لیست جایگزین های پیاز که در این مقاله آورده شده، انداخته و یکی از آنها را که بیشتر به دستور پخت شما

چگونه می توانید جایگزینی برای پیاز بیابید؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

به منظور استفاده از جایگزین پیاز در پخت و پز، حقیقتاً احتیاج دارید که بدانید به چه علت از پیاز دوری می کنید. نگاهی به لیست جایگزین های پیاز که در این مقاله آورده شده، انداخته و یکی از آنها را که بیشتر به دستور پخت شما نزدیک است را برگزینید.

آیا می دانستید؟

بسیاری از افراد بعلت بوی بدی که دهان پس از مصرف سیار و پیاز می گیرد، از خوردن آن خودداری می کنند. خوردن جعفری تازه، سیب، هل، دانه رازیانه، یا آب نبات نعناعی می تواند به برطرف بوی سیر و پیاز از دهان یاری کند.

پیاز، یکی از سبزیجاتی است که به طور گسترده کشت شده و به شیوه های مختلف تقریباً در تمام نقاط دنیا مصرف می گردد. برگ و قسمت پیاز این گیاه در سوپ، میان وعده ها، سالاد، سبزیجات، پلو، ترشی، چات نی (ترشی هندی) و غیره استفاده می گردد. پیاز عطر و طعم منحصر به فردی به غذا می بخشد. پیازی که به خوبی خرد شده باشد به اسم عامل غلیظ کننده در کاری و عصاره گوشت مورد استفاده قرار می گیرد. پیاز بخش تغییر ناپذیر غذاهای تند و خوشمزه است.

با این حال، بعضی افراد به این علت که پیاز بسیار تند است به آن علاقه ای ندارند. بعضی به علت آنکه مواد شیمیایی موجود در پیاز چشمان آنها را می سوزاند، از خرد کردن آن خودداری می کنند. بعضی هم نسبت به پیاز آلرژی دارند. افراد پیرو جین (بیشتر در هند) هیچگونه سبزی زیر زمینی را مصرف نمی کنند. آنها از مصرف سبزیجات ریشه ای، سیر و پیاز خودداری می کنند. افرادی که در آنها بیماری GERD (رفلاکس یا بازگشت اسید معده به مری) تشخیص داده شده، ضروری است که از خوردن پیاز و بعلاوه سیر اجتناب کنند. در نتیجه، علت نخوردن پیاز ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اگرچه هیچ ماده غذایی نمی تواند با اثر پیاز برابری کند، اما قطعاً می توانید بعضی ادویه جات و مواد غذایی تند را به جای پیاز مورد استفاده قرار دهید. استفاده از جایگزین های پیاز به نوع دستور غذایی که از آنها استفاده می کنید، بستگی دارد.

جایگزین های پیاز

آب ، پودر یا ورقه های خشک پیاز

اگر پیاز تازه به اندازه کافی در دسترس ندارید، و یا از خرد کردن آن دوری می کنید، یا اگر بافت و تردی پیاز در غذایی بخصوص را دوست ندارید، می توانید از آب پیاز و پودر آن و یا ورقه های پیاز خشک شده بهره ببرید. آب و پودر آن به طور معمول به اسم جایگزین های پیاز خرد شده مورد استفاده قرار می گیرند. اما چنانچه طعم پیاز را دوست ندارید، در این صورت باید پیاز را با چیزی دیگر جایگزین سازید.

تره فرنگی

تره فرنگی به خوبی خرد شده می تواند جایگزینی خوب برای پیاز در دستورات پخت باشد. تره فرنگی از پیازچه سفت تر و متراکم تر می باشد و طعمی خفیف تر را به غذا می بخشد. و جهت طبخ غذا برترین می باشد.

پیازچه

چنانچه فردی که برایش آشپزی می کنید نسبت به سبزیجات متعلق به خانواده سیر آلرژی ندارد، می توانید استفاده از تره فرنگی، موسیر و پیازچه را امتحان کنید. پیازچه از پیاز معمولی خفیف تر می باشد. پیازچه دارای برگ های ضخیم تری بوده و شما می توانید هم قسمت سر و هم ساقه پیازچه را مورد استفاده قرار دهید.

سیر

در صورتی که پیاز را از رژیم غذایی خود حذف می کنید، می توانید به جای آن از سیر استفاده نمایید. ممکن است مجبور باشید جهت جبران طعم پیاز از سیر بیشتری بهره ببرید. علاوه بر بهتر کردن طعم غذا، سیر می تواند سلامتی شما را هم بهبود بخشد. در صورت تمایل می توانید از سیر سبز در سوپ، سالاد و دیگر غذاهای پختنی بهره ببرید.

هویج و گوجه فرنگی

به منظور غلیظ ساختن عصاره گوشت، کاری یا سوپ می توانید از هویج و گوجه فرنگی به جای پیاز بهره ببرید.

انقوزه یا اسافتیدا (Asafetida)

این ادویه معمولاً در غذاهای هندی استفاده می گردد. این ادویه به قدری تند است که تنها بایستی یک یا دو سر انگشت از آن را به غذای خود (بسته به اندازه غذایی که درست می کنید) بیافزایید. به همان صورتی که پیاز و سیر را تفت می دهید، می توانید آن را کمی تفت دهید. پختن، اسافتیدا را خوشمزه می سازد.

نمک سیاه

نمک سیاه نوعی سنگ نمک است که مانند نمک طعام معمولی شور می باشد. این نمک تند (این نمک شبیه به بوی زرده تخم مرغ آب پز می ماند) به طور گسترده ای در خوراک های جنوب آسیا مورد استفاده قرار می گیرد. این نمک می تواند به منظور چاشنی و طعم دهنده برای توفو استفاده گردد. می توانید یک سر انگشت از این نمک سیاه را روی سالاد، ماست، نوشیدنی های خنک و میوه بریزید. این نمک به برطرف علائم سوء هاضمه، گاز معده، نفخ و سوزش سر دل یاری می نماید.

رازیانه

رازیانه یک گیاه بسیار معطر و خوش طعم بوده که طعمی ملایم شبیه به انیس یا بادیان رومی دارد. قسمت برآمده یا ریشه پیاز آن، برگ و دانه های این گیاه به طرق مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. دانه های خشک شده رازیانه به اسم ادویه استفاده می گردد. دارای خواص دارویی هم می باشد.

دانه زیره یا طالبی با خمیر نارگیل

اندازهی تخمه یا دانه طالبی به خوبی آسیاب شده (جایگزینی برای کاشو) و کمی دانه زیره به ماست ساده افزوده و این مخلوط را جهت غلیظ کردن کاری بهره ببرید. در صورت تمایل، می توانید ادویه جات مناسب و خمیر یا شیر نارگیل را با یکدیگر مخلوط نموده و آن را به اسم قوام دهنده آب یا عصاره گوشت مورد استفاده قرار دهید.

زنجبیل

در بعضی دستورات پخت، می توانید پیاز را با زنجبیل تازه جایگزین سازید. در صورت تمایل، می توانید از زنجبیل تازه و خمیر یا رب سیر بهره ببرید.

کدو قلیانی (Bottle Gourd)

در غذاهای خاصی، می توانید پیاز را با کدو قلیانی رنده شده جایگزین سازید. این کدو بعلاوه دارای خواص دارویی است. کدو قلیانی خرد و یا رنده شده اغلب در غذاهای سلطنتی موقلای (Mughlai)، عمدتاً در کوفته، مخلوط سبزیجات، کاری، آبِ گوشت، دسر و سوپ استفاده می گردد.

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای ریز خرد شده می تواند در غذاهای خاصی جایگزین پیاز گردد.

کلم

شما می توانید کلم نازک خرد شده را به جای پیاز سرخ کنید.

برای افرادی که پیاز نمی خورند، می توانید مرغ یا ماهی کبابی یا گریل شده و گوشت کباب شده را تهیه کنید. این غذاها احتیاجی به پیاز نداشته و غذاهای سالمی هم می باشند. بنابراین، می توانید به دستورات غذایی متوسل شوید که اصلاً احتیاجی به پیاز در آنها نباشد. اگر از بکار بردن پیاز در یک غذای سنتی خودداری نموده و احساس می کنید این غذا چیزی کم دارد، آنگاه جایگزین های آن را که در بالا اشاره شد، امتحان کنید.

بعضی افراد آنقدر به بعضی طعم ها عادت نموده اند که نسبت به تغییر مواد تشکیل دهنده غذایی تردید دارند. با کمی آزمون و خطا قادر خواهید بود که غذایی خوش طعم بدون استفاده از پیاز تهیه کنید. می توانید گیاهان، ادویه جات و روغن های طعم دار مختلفی را امتحان کنید. اجتناب از بکار بردن پیاز می تواند فرصتی برای کشف طعم ها و مواد اولیه مختلف باشد.

منبع: راسخون

به "چگونه می توانید جایگزینی برای پیاز بیابید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه می توانید جایگزینی برای پیاز بیابید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید