10 راه چاره موثر برای کاهش ترس

به گزارش صندلی و تلفن، انگیزه - ترس یک پدیده طبیعی و شایع در بین مردم است و بسیاری از افراد در زندگی فردی و اجتماعی خود به دفعات ترس را تجربه نموده اند. بسیاری از ترس ها گذرا و بسیاری دیگر نیز برای مدت زمان طولانی در ذهن فرد باقی مانده و آزاردهنده می شوند. ترس می تواند به اشکال مختلف و در شرایط متفاوتی بروز پیدا کند مانند ترس از ارتفاع، ترس از سخنرانی، ترس از دندانپزشکی، ترس از آغاز کسب و کار و … در ادامه با روش های مفید برای کاهش ترس آشنا می شوید؛ روش هایی که به شما یاری می نماید در موقعیت های مختلف ترس خود را کنترل کنید.

10 راه چاره موثر برای کاهش ترس

راهکارهایی برای کاهش ترس

مبارزه با ترس و کاهش آن، یکی از عادات افراد پیروز و ریسک پذیر است. با راهکارهای موجود در این بخش، می توانید بر ترس هایتان غلبه کنید و زندگی پیروزی داشته باشید.

1. از منطقه امن خود بیرون بروید

نظرسنجی های مختلف نشان می دهند که افراد برای امنیت نسبت به موضوعات دیگر ارزش بیشتری قائل اند. افراد حاضرند شغلی که دوست ندارند را بپذیرند یا به ازدواج بدون علاقه تن دهند و در مقابل احساس امنیت داشته باشند. برای مقابله با ترس باید شجاعت را بالاتر از امنیت ببینید. شما باید نگرش خود را تغییر داده و به شجاعت ارزشی بالاتر از حفظ امنیت خود بدهید تا بتوانید از منطقه امن خود بیرون رفته و آنچه دوست دارید را تجربه کنید.

2. با ترس هایتان روبه رو شوید

فرار کردن از ترس ها باعث می گردد که آن ها روز به روز ترسناک تر به نظر برسند. اگر شما بتوانید با ترس هایتان رو به رو شوید، آن ها به مرور از بین می فرایند. پس بهتر است به سراغ ترستان بروید و راه غلبه بر آن ها را پیدا کنید.

3. میان ترس و احتیاط تفاوت قائل شوید

اغلب ترس ها فاقد منطق هستند. برای مثال شما ممکن است از برقراری تماسی پرهیز کنید، چون که تصور می کنید، شاید آن چنان مکالمه خوب پیش نرود؛ در این صورت باید قبول کنید که شکست خورده اید. یا می ترسید با همکارتان که آدمی گردن کلفت است روبرو شوید یا با کسی مخالفت کنید و یا این که می ترسید کسب و کارتان را راه بیندازید چرا که نمی توانید آینده را پیش بینی کنید. ان ترس های غیر منطقی شما را عقب نگه داشته و مانع پیروزیت شما می شوند.

احتیاط با ترس غیرمنطقی متفاوت است. برای مثال ممکن است شما از رانندگی با سرعت بالا بترسید چون می تواند باعث تصادف گردد. بنابراین احتیاط حس خوبی است تا جایی که تبدیل به ترس نشده و شما را به فردی محافظه کار تبدیل نکند.

4. نفس عمیق بکشید

هنگامی که ضربان قلب شما افزایش می یابد یا زمانی که دستتان عرق می نماید، بهترین راه این است که با آن مبارزه نکنید. برای کاهش ترس سر جایتان بنشینید و فقط سعی کنید با نفس کشیدن حواستان را پرت کنید. روی تنفس خود تمرکز کنید. کف دستتان را روی شکمتان بگذارید و به آرامی نفس بکشید. هدف این است که به مغزتان توانایی ایجاد هماهنگی با شرایط استرس زا را بدهید تا بتواند خود را سر و سامان بدهد.

5. برای کاهش ترس خود برنامه داشته باشید

اگر عاملی که از آن می ترسید مانند رکود مالی خارج از کنترل شما باشد، یک برنامه ویژه و دقیق تدوین کنید تا بتوانید هنگامی که با این گونه مسائل رو به رو می شوید، با این شرایط خود را سازگار و هماهنگ کنید. همواره کارتان را بر طبق برنامه انجام دهید، برنامه تدوین شده را در مقابل خود قرار دهید و با شجاعت کارها را طبق برنامه پیش ببرید.

اگر عاملی که از آن ترس و واهمه دارید، در کنترل شما نهاده شده است، باید در مدت کمی خودتان را آماده نموده و اقدام کنید. منظور همین الان است و نه فردا و هفته دیگر و نه حتی یک ساعت دیگر. همین حالا پیش از آنکه ادامه این متن را بخوانید آن فرد را صدا بزنید، آن ایمیل را ارسال کنید، برنامه تجارتتان را بنویسید و کارهای دیگری که از انجام آن می ترسید را انجام دهید. فقط دقت داشته باشید همین الان باید این کار را انجام دهید.

6. ترس های خود را به هیجان تبدیل کنید

با قسمت جالب و جذاب ترس همراه شوید. آخرین دفعه ای که سوار ترن هوایی شدید را به خاطر بیاورید. احتمالا خیلی ترسیده اید ولی در عین حال لحظات خاطره انگیز و خوبی را سپری نموده و لذت برده اید. زندگی را بدون ترس و شجاعت مقابله با آن تصور کنید. در این حالت در خواهید یافت که زندگی کسل نماینده خواهد شد. اگر ترسی وجود نداشته باشد هیجانی نیز نخواهد بود.

7. بدترین نتیجه ممکن را تصور کنید

برای کاهش ترس کوشش کنید بدترین نتیجه را برای پایان کارتان تصور کنید. برای مثال فکر کنید هر لحظه ممکن است تحت تاثیر استرس زیاد سکته کنید. بعد از این تصور خواهید دید که هرگز چیزی برای از دست دادن و ناراحتی ندارید. از این رو به راحتی می توانید کارهایتان را انجام بدهید.

8. به خودتان جایزه بدهید

زمانی که توانستید با ترس خود کنار بیایید، به خودتان جایزه بدهید. به عنوان مثال می توانید پیروزیتتان را جشن بگیرید. به سفر بروید، خود را به یک شام دعوت کنید. حتی می توانید کتاب ، بستنی یا یک هدیه کوچک برای خودتان بخرید.

9. کمال گرا نباشید

زندگی پر از ترس های فراوان است، اغلب ما فکر می کنیم که باید همواره در زندگی بهترین باشیم و بدون نقص عمل کنیم. تمامی انسان های کره زمین روزهای خوب و بد زیادی دارند. مهم ترین مسئله این است که در آن لحظات به یاد آوریم که حالمان زودگذر است و می تواند تغییر کند.

10. در خصوص ترس هایتان صحبت کنید

با افرادی که از نظر شما قابل اعتماد و اطمینان هستند، درباره ترس های خود صحبت کنید. اگر نمی توانید با دوست، همکار یا پدر و مادر یا یکی از اعضای خانواده تان صحبت کنید، به مشاور یا روانشناس مراجعه کنید تا ترس هایتان را بازگو نموده و از قدرتشان کم کنید.

چند نکته درباره ترس و کاهش آن

1- پیش بینی های دقیق از ترس جلوگیری می نمایند

در واقع هیچ کس نمی تواند خودش را بترساند. چون مغز انسان می داند، قرار است چه اتفاقی بیفتد. ترس ها زمانی اتفاق می افتند که شما اطلاع کافی از حادثه ای که قرار است با آن رو به رو شوید، نداشته باشید یا پیش بینی های شما در این زمینه دقیق نباشند. برای مثال در شهربازی شما بر روی دستگاه ها با سرعتی حرکت می کنید که پیش بینی آن را نمی کردید یا در حالت عادی نمی توانستید با این سرعت حرکت کنید. پس عدم اطلاع از آینده و یا هر گونه اتفاق غیر قابل پیش بینی، می تواند باعث ایجاد ترس گردد.

2- آمار تاثیری بر کاهش و افزایش ترس ندارد

هر اندازه هم که اطلاعات و آمار دقیقی از مرگ و میر در اثر سوانح هوایی در اختیار داشته باشیم و به دفعات اعلام گردد که سالانه در دنیا تعداد کمی از افراد در سفرهای هوایی جان می دهند، باز هم افراد از سفر با هواپیما ترس دارند. در زمینه های کاری هم هر اندازه آمار دقیقی از پیروزیت یک نوع کسب و کار در اختیار داشته باشیم، باز هم آغاز آن کسب و کار به خاطر جدید بودنش می تواند ترسناک باشد.

3- بازی فکری به فراموش کردن اتفاق ترسناک یاری می نماید

بازی های فکری ذهن شما را به تصاویر و رنگ ها مشغول می نمایند. این بازی ها برای فراموش کردن حوادث ترسناک بسیار مفید هستند. پروفسور امیلی هولمز استاد دانشگاه آکسفورد، بیان نموده است که اگر تا شش ساعت بعد از یک اتفاق ترسناک، یک بازی فکری تکراری و جذاب انجام دهید، می توانید آن اتفاق را فراموش کنید.

4. ترسیدن گروهی به استحکام روابط یاری می نماید

نتایج پژوهش ها نشان می دهد که جمع های خانوادگی و محبت آمیز، پس از تجربه همگانی یک اتفاق هیجان انگیز مانند ترسیدن، مستحکم تر می گردد. خیلی از احساسات افراد در گروه پررنگ تر می شوند؛ برای مثال با حوادث مسرور نماینده، شادتر شده و اتفاقات ترسناک، بیشتر خواهند ترسید. همین تجربه مشترک می تواند روابط را بهبود بخشد و موجب صمیمیت بیشتر افراد گردد.

5- جیغ زدن، ترس را کاهش می دهد

به جای صرف انرژی زیاد برای کنترل ترس و پنهان کردن آن می توانید با جیغ زدن خود را آرام کنید. به مکانی مانند شهربازی بروید تا بتوانید با جیغ و فریاد انرژی خود را تخلیه نموده و فشارهای روحی ناشی از ترس را کاهش دهید.

واکنش های مختلف هنگام روبرو شدن با ترس

1. نگرانی و واکنش شدید

شما فکر می کنید که هیچ چیزی نمی تواند شما و زندگی تان را تغییر دهد و نمی توانید به چیزی که می خواهید برسید. برای مثال، اگر از سخنرانی کردن در مقابل جمع می ترسید، بسیار نگران و دست پاچه می شوید، اما به هیچ عنوان، هیچ اقدامی برای بهبود بخشیدن به مهارت های ارتباطی خودتان انجام نمی دهید. نگرانی و دلواپسی عظیم ترین دشمن عزت نفس و اعتماد به نفس شما است و سبب می گردد پیش از آغاز مبارزه تسلیم شوید.

2- تسلیم شدن

برخی افراد به طور غریزی یاد گرفته اند که با هر عامل ترسناکی که بر سر راه آن ها نهاده شد، سازش و مدارا نمایند. در ادامه مثالی که در قبل زدیم، شما این حقیقت را که نمی توانید مهارت های ارتباطی خود را بهبود ببخشید را قبول نموده اید و کوششی برای تغییر انجام نمی دهید. در واقع شما بی خیال سخنرانی در برابر جمع شده و تسلیم می شوید. به این نکته توجه داشته باشید که با غلبه بر هر ترس یک چیز جدید خواهید آموخت.

3- انکار کردن

برخی از افراد به هیچ عنوان، ترس شان را نمی پذیرند. این افراد هرگز به ترس و کمبود هایشان اعتراف نمی نمایند و در نتیجه برای رها شدن از ترس هایشان نیز هیچ اقدامی نیز نمی نمایند. در واقع راستا ساده ای را انتخاب می نمایند که اصلا با ترسی روبرو نشوند و مدام کوشش می نمایند تا ترس هایشان را فراموش نمایند. بیشتر این افراد دچار اعتماد به نفس کاذب هستند.

4- غلبه بر ترس

در این حالت، فرد در برابر ترس هایش مانند جنگجویی صلح طلب است. شما زمانی آرامش پیدا خواهید کرد که به خودتان اعتماد نموده و با ترس های خود مبارزه کنید. البته ممکن است همواره در این جنگ پیروز نشوید؛ اما نهایتاً برنده شما هستید. راهبردهای مقابله با ترس را در خود تقویت کنید. می توانید برای این امر از تجربیات دیگران و خواندن زندگی افراد پیروز استفاده کنید.

کلام آخر

پدید آمدن ترس بسیار به سرعت اتفاق می افتد؛ اما همانطور که گفتیم، از بین بردن آن مسئله ای است که احتیاج به زمان طولانی و کوشش بسیار دارد. شما نیز می توانید با تمرین و صبر، به فردی شجاع تبدیل شوید. با اعتماد به نفس قدم بردارید و به پیروزیت ایمان داشته باشید.

اگر شما نیز راهی برای کاهش ترس و غلبه بر آن می شناسید، لطفا تجربیات خود را با ارسال نظر با دیگر کاربران انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "10 راه چاره موثر برای کاهش ترس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 راه چاره موثر برای کاهش ترس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید