این ساکولنت محبوب!

به گزارش صندلی و تلفن، هاورتیا گورخری یکی از محبوب ترین ساکولنت ها است! ظاهر بی نظیر و سر سختی این گیاه با شکوه باعث پر طرفداری اش شده! اما چه طور آن را پرورش دهیم؟

این ساکولنت محبوب!

هاورتیا ساکولنتی ظریف و کوچک است که ظاهری بسیار مجذوب نماینده دارد و به صورت تکی رشد می نماید. در کل پرورش آسانی دارد، همان شرایط نگهداریی که آلوئه ورا و گیاه ساق عروس را سالم نگه می دارد برای هاورتیا هم مناسب است.

مجذوب نمایندهیت این گیاه به خاطر نوارهای سفید روی برگ های سوزنی سبز تیره آن است، که ظاهر متفاوتی به آن داده. درست مانند بقیه ساکولنت ها این گیاه هم نور زیاد را دوست دارد، در طول تابستان رطوبت کافی می خواهد و در زمستان شرایط گاهی خشک را ترجیح می دهد. به گیاه هاورتیاتان آب بیش از حد ندهید و بعلاوه اجازه ندهید خاکش بیش از حد خشک گردد.

شرایط رشد

- نور

هاورتیا گورخری به مکانی روشن با نور زیاد اما غیر مستقیم احتیاج دارد. این گیاه از آفتاب شدید و مستقیم بی زار است. در کل شرایط نوریی مانند بقیه ساکولنت ها می خواهد. اگر برگ های گیاه تان به رنگ سفید یا زرد عایدی، این نشانه زیاد بودن نور محیط است. گیاه را به مکانی با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

- آبیاری

در طول فصل تابستان به آبیاری منظم و سخاوتمندانه احتیاج دارد! برای آبیاری مجدد گیاه در این فصل ابتدا اجازه دهید خاک اندکی خشک گردد و سپس آبیاری را انجام دهید. در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید. یک نکته! هیچ وقت اجازه ندهید آب در بین برگ ها جمع گردد چرا که باعث پوسیدگی آنها و ابتلای گیاه به بیماری های قارچی می گردد.

- دما

به سرمای بیش از حد حساس است. گیاه را از معرض باد و هوای سرد دور نگه دارید.

- خاک

برای هاورتیا گورخری از خاک کاکتوس بهره ببرید و یا از خاکی دارای زهکشی بسیار خوب که اندازهی شن هم داشته باشد برای کاشت آن بهره ببرید.

- کود دهی

گیاه را در فصل تابستان (فصل رشد) با محلول ها و یا کودهای جامدی که مخصوص کاکتوس است کود دهی کنید. کود دهی هاورتیا را ضعیف انجام دهید. هاورتیا را در طول فصل زمستان کود دهی نکنید.

تکثیر

بعد از اینکه گیاه هاورتیاتان بزرگ شد در کنار گیاه اصلی گیاهچه هایی تشکیل می گردد که می توانید در زمان تعویض گلدان این گیاهچه ها را از گیاه مادر جدا کنید. برای جدا کردن گیاهچه ها از چاقویی تیز یا قیچی باغبانی بهره ببرید و برش را تا جایی که می توانید نزدیک تر به گیاه مادر بزنید تا اندازه زیادی ریشه در اختیار گیاهچه قرار گیرد و رشد بهتری داشته باشد. سپس گیاهچه را در مکانی قرار دهید و اجازه دهید تا قبل از کاشت مجدد، محل زخمش اندکی خشک گردد تا عوامل بیماری زای قارچی و باکتریایی از این محل وارد گیاه نشوند. سپس گیاهچه را در گلدانی کوچک جداگانه بکارید و از همان مخلوط خاکی که برای گیاه مادر استفاده نموده بودید برای آن هم بهره ببرید. این گیاه از طریق قلمه برگ و کاشت بذر هم قابل تکثیر است که روش های پر زحمت تری هستند.

تعویض گلدان

هاورتیا گورخری گیاه کوچکی است. معمولا در بزرگ ترین حالت ارتفاعی بین 8 تا 12 سانتی متر پیدا می نماید و گیاهی آرام رشد است. این گیاه در طبیعت به صورت دسته های کوچکی کنار هم رشد می نمایند. و در خانه ها به صورت چندتایی در ظروفی با دهانه گشاد پرورش داده می شوند.

بعد از کاشت یک هاورتیا گورخری در گلدان گیاه به تدریج با فراوری گیاهچه آغاز به رشد می نماید و وقتی که دیگر فضای خالی در گلدان باقی نماند وقت تعویض گلدان است.

عوض کردن گلدان را در بهار یا اوایل تابستان انجام دهید. گیاه را به گلدانی با دهانه گشاد و با خاک تازه منتقل کنید. اگر می خواهید گیاهچه ها را به گلدان دیگری منتقل کنید، حالا زمان خوبی است!

منبع: فوت و فن

به "این ساکولنت محبوب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این ساکولنت محبوب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید