داوودی، گیاهی گلدار برای پاییز و زمستان

به گزارش صندلی و تلفن، اگر از خالی دیدن باغچه یا بالکن تان در فصل زمستان دلگیر می شوید، داوودی در خدمت شما است تا شما را سر حال آورد! این گیاه زیبا در این دو فصل سوت و کور باغچه تان را غرق در گل های زیبایش می کند!

داوودی، گیاهی گلدار برای پاییز و زمستان

داوودی را می توانید در باغچه و گلدان بکارید و حتی درون خانه هم پرورش دهید. این گیاه را به خاطر گل های فراوانی که در رنگ ها، میزان ها و شکل های مختلف تولید می کند پرورش می دهند. این گیاه زیبا از اواخر تابستان گل دهی اش را شروع می کند و تا اوایل یا اواسط زمستان ادامه می دهد. اگر می خواهید گیاه تان را در زمستان هم داشته باشید و در واقع به فکر زمستان گذارانی آن هستید، داوودی هاتان را در اواخر بهار بکارید تا فرصت داشته باشند قبل از رسیدن زمستان به خوبی ریشه بدوانند و قوی شوند.

داوودی گیاهی چند ساله است که می تواند تا 90 سانتی متر هم بلند شود و عرضی به میزان 30 تا 90 سانتی متر پیدا کند. گل های این گیاه در رنگ های مجذوب کننده سبز، زرد، بنفش، صورتی، قرمز، نارنجی و سفید نمایان می شوند و شاخسار آن هم به رنگ سبز - آبی هستند. گل های این گیاه به صورت شاخه بریده هم استفاده می شود.

شرایط نگهداری

- نور

داوودی به مکانی با آفتاب مستقیم یا نیم سایه نیاز دارد. برای گرفتن بهترین نتیجه و به دست آوردن گل بیشتر، گیاه را در آفتاب کامل بکارید. درست است که بعضی داوودی ها به سایه هم مقاوم اند، با این وجود کاشت گیاه در آفتاب مستقیم بهتر است. سایه بیش از حد باعث کم شدن گلدهی و دراز شدن بد شکل ساقه های گیاه می شود. اگر مکانی با آفتاب مستقیم ندارید و گیاه را در مکانی نیم سایه - نیم آفتاب کاشته اید، باید مواطب بیماری های قارچی شاخسار باشید.

- آبکمک

آبکمک داوودی را به طور مرتب انجام دهید تا خاک تقریبا همواره مرطوب بماند، این برای سلامت گیاه ضروری است. گیاه خاک خیلی خیس را دوست ندارد پس اجازه دهید سطح خاک در بین دو آبکمک کمی خشک شود.

- خاک

گیاه را در خاکی با زهکشی خوب بکارید. داوودی دوست ندارد آب برای مدت طولانی در خاکش بماند. اگر خاک خیس بماند گیاه پوسید می شود. اگر خاکی سنگین و رسی دارید، به خاک تان کمپوس و پیت موس اضافه کنید تا سبک و سست شود و داوودی تان بهتر رشد کند.

- کود دهی

داوودی جز گیاهانی که به کود دهی زیاد نیاز دارد شناخته می شود. بهتر است در فصل رشد گیاه را با کودهایی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز آن هستند تغذیه کنید، به خصوص اگر داوودی تان را در گلدان کاشته اید.

- کاشت

اگر گیاه را خیلی دیر و در اواخر پاییز بکارید ممکن است گیاه تان به میزان کافی قوی نشود. کاشت دیر گیاه به داوودی تان این اجازه را نمی دهد که تا قبل از فرا رسیدن زمستان ریشه هایش را قوی کند و بتواند زمستان گذرانی کند. با این وجود اگر گیاه را دیر کاشته اید برای کمک به زمستان گذرانی آن باید لایه ای ضخیم از مالچ دور آن بریزید.

- هرس

داوودی گیاهی شگفت انگیز است چرا که می توان با هرس مناسب شکل گل ها و سایز آنها را دستکاری کرد! برای گلدهی بیشتر گیاه داوودی تان را در فصل بهار قبل از رسیدن روز 27 تیر هرس و سر زنی کنید. زدن جوانه های گیاه می تواند تعداد گل هایی که داوودی در پاییز تولید می کند را دو برابر کند. اگر می خواهید از گل های شاخه بریده داوودی استفاده کنید، تمام جوانه های جانبی گیاه را کوتاه کنید تا تنها جوانه راسی گل تولید کند. یک روش دیگر هرس گل داوودی که به نام هزاران گل شناخته می شود به این صورت است که یک گیاه بزرگ پرورش می دهند و سپس با هرس مناسب گیاه را وادار به تولید گل هایی بزرگ و یک شکل می کنند.

تکثیر

تکثیر گیاه داوودی به دو روش تقسیم بوته و قلمه گیری قابل انجام است.

برای تکثیر به روش تقسیم بوته، ابتدا صبر کنید تا گیاه به میزان کافی رشد کند. زمانی که گیاه به میزان کافی بزرگ شد اگر گیاه را در گلدان کاشته اید، اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود. اگر گیاه در باغچه کاشته شده به کمک بیلچه و با احتیاط آن را از زمین درآورید و مواظب ریشه های آن باشید. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه های گیاه آسیبی نرسانید. حالا با احتیاط گیاه را به 2 یا چند بوته تقسیم کنید و هر بوته را در گلدانی کوچکتر به صورت جداگانه، که از قبل با خاک تازه پر شده باشد، و یا در نقطه ای دیگر از باغچه بکارید.

منبع: فوت و فن

به "داوودی، گیاهی گلدار برای پاییز و زمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داوودی، گیاهی گلدار برای پاییز و زمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید