خبرنگاران سهم فارس در رقابت های پینگ پنگ انتخابی تیم ملی، تنها یک بازیکن است

به گزارش صندلی و تلفن، شیراز-خبرنگاران- 32 بازیکن به رقابت های انتخابی تیم ملی پینگ پنگ دعوت شدند که سهم استان فارس به رغم داشتن 2 تیم در لیگ برتر کشور و سالن اختصاصی در شیراز، تنها یک بازیکن است.

خبرنگاران سهم فارس در رقابت های پینگ پنگ انتخابی تیم ملی، تنها یک بازیکن است

محمدعلی رویین تن پینگ پنگ باز شیرازی است که سال ها سابقه بازی در تیم ملی دارد به رقابت های انتخابی تیم ملی دعوت شده است.

مهدی ترابی رییس هیات پینگ پنگ فارس اسفند ماه 99 پس از صعود 2 تیم از فارس به لیگ برتر به صندلی و تلفن گفته بود: این رشته کم هزینه ترین رشته های ورزشی است و با پنج درصد از هزینه هایی که برای تیم های فوتبال می گردد، می توان تیمداری کرد و با توجه به این امر امیدواریم مسوولان استان و ورزش جوانان فارس از این 2 تیم حمایت نمایند زیرا با تحقق این کار می توانیم حتی در لیگ برتر هم مدعی قهرمانی شویم.

حال این پرسش از سوی کارشناسان و پیشکسوتان پینگ پنگ فارس مطرح می گردد که با وجود ظرفیت هایی که از گذشته های دور این رشته در استان فارس داشته چرا فقط یک بازیکن به مسابقات انتخابی تیم ملی دعوت شده است؟

به نظر می رسد پینگ پنگ فارس هم مانند ژیمناستیک که در سایه سعیدرضا کیخا به فعالیت خود ادامه می دهد، پینگ پنگ فارس هم به وجود یک بازیکن بسند نموده است.

پینگ پنگ فارس چه سالی شکل گرفت؟

در سال 1320 پینگ پنگ در استان فارس شروع به کار کرد، این رشته که به راحتی هم در منزل و هم در پارک ها و اداره ها با میزهای چوبی و حتی سیمانی می گردد بازی کرد، رفته رفته پایش به مدارس و دانشگاه ها باز شد و مردم هم به ویژه جوان ها از این ورزش استقبال کردند تا اینکه فدراسیون آن تشکیل شد و در استان فارس هم به ریاست زنده یاد محمد مصباعی در سال 1335 فعالیت خود را رسما شروع کرد.

پس از اینکه این رشته خانوادگی در فارس شکل گرفت، شهر ستان های مرودشت، کازرون، فسا، آباده، جهرم، لارستان و گراش در این رشته مطرح شدند و بازیکنانی زیادی هم چه در بخش بانوان و چه در بخش آقایان به تیم های مختلف ملی راه یافتند.

دبیرستان شاهپور(سابق) در سال 1327در بخش پسران و دبیرستان مهرآیین در بخش دختران به مقام قهرمانی آکادمی های شیراز دست یافتند تا جرقه حضور بازیکنان فارس در سطح کشور زده گردد.

کاپیتان تیم ملی پینگ پنگ بانوان از استان فارس

کارمن گالستیان نخستین پینگ پنگ باز شیرازی است که با عنوان کاپیتانی تیم ملی بانوان ابران در بازیهای آسیایی 1974 تهران شرکت کرد، همچنین مینا گلیشادی، مرضیه حکیم آرا، ناهید دستوری، شهره سجادی، محبوبه خطاپوش، رویا فیلی، راضیه دستغیب،لیلا حکیم آرا دیگر بانوان فارسی بودند که در سطح کشور و تیم ملی مطرح شدند.

همچنین در بخش مردان نیز زنده یاد جلیل گلبن، خسرو بیچاقیان،خسرو عدالت، اصغر یزدانی، محمود رهیده ، سید عبدالرسول میرپور و حمید روزبهی شماری از ورزشکاران این رشته هستند که در سطح کشور مطرح شدند و حمید روزبهی نخستین بازیکن شیرازی بود که در تیم ملی جوانان ایران بازی کرد و اولین مدال برنز مسابقات بین المللی ترکیه را برای فارس به ارمغان آورد.

اوج گیری دوباره پس از انقلاب

پس از انقلاب اسلامی نیز این رشته باز هم در کشور مطرح شد و بازیکنانی مانند میعاد مکیف، مسعود یعقوبی، اشکان ذوالفقاری، آرین رویین تن، مهدی دلیر، سینا زارع ، مهدی ثابت، هخامنش آموزگار، هادی موغلی، حمیدرضا موغلی و عارف چشفر در کشور معرفی شدند.

در فهرست اخیر نفرات دعوت شده به مسابقات انتخابی تیم ملی استان های مازندران، اصفهان، تهران، با بیش از چهار بازیکن بیشترین دعوت شده را به خود اختصاص دادند، استان های فارس، قم و خوزستان هم تنها یک بازیکن سهمیه دارند.

پس از سرانجام رقابت های انتخابی تیم ملی که نهم تیر ماه 1400 در ماهشهر خوزستان برگزار می گردد، هشت نفر به اردوی تیم ملی دعوت خواهند شد و باید منتظر ماند و دید آیا محمد علی رویین تن تنها بازیکن استان فارس می تواند دوباره به تیم دعوت گردد و یا خیر؟

کارشناسان بر این باور هستند که حوزه توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان فارس باید روی این رشته کم هزینه و انفرادی که سابقه خوبی از گذشته های دور در کشور دارد، بیشتر کار کند تا در رقابت های انتخابی تیم ملی تنها به یک بازیکن اکتفا نکند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران سهم فارس در رقابت های پینگ پنگ انتخابی تیم ملی، تنها یک بازیکن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سهم فارس در رقابت های پینگ پنگ انتخابی تیم ملی، تنها یک بازیکن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید